Styrker hydrogen- og ammoniakk-støtte
Enova varsler styrking av virkemidler for produksjon og infrastruktur for hydrogen og ammoniakk i løpet av 2024 og lanserer nye virkemidler for hydrogen og ammoniakk i fartøy
Onsdag lanserer Enova de endelige kriteriene for de varslede programmene «Hydrogen i fartøy» og «Ammoniakk i fartøy», samtidig som det varsles om to nye støtteprogrammer. De nye programmene skal bidra til å etablere de første fungerende verdikjedene for hydrogen og ammoniakk i maritim sektor.
– Målet med denne satsingen er å bygge grunnmuren for hydrogen og ammoniakk som klimaløsninger i maritim sektor, slik at drivstoffene er tilgjengelige for bruk etter 2030. Dermed kan satsingen tas videre ved hjelp av ny virkemiddelbruk eller endrede rammebetingelser etter 2030, slik at maritim sektor kan nå sine klimamål i 2050. Skal vi komme i gang og lykkes med omstillingen, må vi sørge for at de grønne prosjektene kan konkurrere med de fossile over tid, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
Søknadsfrist i mars
De varslede programmene «Hydrogen i fartøy» og «Ammoniakk i fartøy», får første søknadsfrist 15. mars 2024. Her vil man konkurrere om investeringsstøtte på opptil 80 prosent av ekstrakostnadene for de grønne delene av skipet, opplyser Enova.
Samtidig varsles to nye støtteprogrammer, «Hydrogenknutepunkter» og «Ammoniakkinfrastruktur». Det første retter seg inn mot produksjon og bunkring av hydrogen, mens det andre vil rette seg mot infrastruktur for lagring og bunkring av ammoniakk langs kysten.
Ordningene innrettes som konkurranse med kostnadseffektivitet som viktigste kriterium og en støttesats som kan bli opptil 80 prosent av investeringskostnadene. Programmene vil sørge for geografisk spredning av prosjektene slik at en første infrastruktur for begge drivstoffene etableres langs deler av kysten.
– Våre analyser viser at tilstrekkelig investeringsstøtte vil gi økonomisk bærekraftige prosjekter over tid. Produsentene kan selge hydrogenet til en konkurransedyktig pris sammenliknet med fossile drivstoff og fremdeles tjene penger – mens rederne får god hjelp til å gjennomføre investeringen gjennom vesentlig investeringsstøtte, sier Nakstad.
– Maritim næring skaper arbeidsplasser og verdiskaping langs hele vår langstrakte kyst. Varer og folk må komme fram også i lavutslippssamfunnet, så det er avgjørende at vi lykkes med å skape fungerende verdikjeder for bruk av hydrogen og ammoniakk i skipsfarten. Støtteprogrammene Enova lanserer gjør dette mulig, og jeg gleder meg til å følge utviklingen, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap).
Prosjekter uteble
Våren 2022 støttet Enova fem knutepunkter for produksjon av fornybart hydrogen og over tyve hydrogen- og ammoniakkdrevne fartøy med hele 1,12 milliarder kroner. Prosjektene har til tross for tilsagnene om støtte så langt uteblitt.
– Vi må konstatere at utenforliggende faktorer som markedsforhold og kronekurs gjorde at prosjektene ble for dyre selv med vesentlig støtte til investeringene til både produsent og reder. Særlig er det en utfordring at de grønne drivstoffene, hydrogen og ammoniakk, fremdeles blir vesentlig dyrere enn de fossile, sier Nakstad.
De fem «knutepunktprosjektene» som fikk støtte fra Enova i 2022 har nå en frist for å gjøre endelig investeringsbeslutning innen 31. januar 2024. De prosjektene som ikke tar investeringsbeslutning, vil kanselleres. Dermed vil det være avklart i god tid før søknadsfristen for det nye programmet hvilke av disse prosjektene som eventuelt vil realiseres.
Med de nye støtteordningene regner Enova med at hydrogen og ammoniakk nå kan bli tilgjengelig til samme kostnad som fossile drivstoff, og at det dermed også blir enklere for rederne å investere i fartøy som skal bruke disse drivstoffene.
«Hydrogenknutepunkter» ventes å legges ut for innspill fra markedet i løpet av første kvartal 2024, mens «Ammoniakkinfrastruktur» planlegges lansert i løpet av høsten 2024.
Her finner du programsider for «Hydrogen i fartøy» og «Ammoniakk i fartøy».