Regiondirektør i NHO Trøndelag og tidligere Frp-statsråd, Tord Lien, var i kamphumør på Transport & Logistikk denne uken. Foto: Per Dagfinn Wolden

Tord Lien i kamphumør

Tidligere Frp-statsråd og nå regiondirektør i NHO Trøndelag, Tord Lien, er svært skuffet over regjeringen han selv hadde en sentral rolle i.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Et solid løftebrudd fra politikerne som har lovet elektrifisering av jernbanenettet, sa Tord Lien blant annet da han gjestet Transport & Logistikk på Gardermoen denne uken.

Her ga han klart uttrykk for sin skuffelse over at regjeringen unnlot å bevilge penger til elektrifisering av Trønderbanen i Statsbudsjettet 2018.

Lit til Stortinget

Nå setter han sin lit til at Stortinget likevel bevilger penger til elektrifisering av jernbanenettet.

- Å knytte fylkeshovedstedene sammen med elektrisk jernbane er et viktig tiltak for å styrke næringslivet i regionen og reduserte klimagassutslipp fra transport, sa NHOs regiondirektør.

Lien sier at målet må være å få trafikkveksten over på bane, noe det er bred enighet om.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier at økte kostnader på om lag 20 prosent gjør at regjeringen vil gå igjennom prosjektet på nytt.

Enorm vekst-region

Lien understreket også Trøndelag som en enorm vekst-region. Han viste til Roan Vindpark, Europas største landbaserte vindkraftanlegg i Midt-Norge. Omlag 11 milliarder kroner skal investeres i seks vindparker på til sammen 1000 MW.

– Det krever opprustning av veier til å tåle transporter av gigantiske elementer på 62 meters lengde, over 200 tonn, 4,3 meter bred og 4,5 meter høy, sa Tord Lien. – Veiene kommer også til stor nytte for øvrig næringstransport som massetransport for prosessindustrien i Midt-Norge, understreket NHOs regiondirektør. – Utbygging av flybasen på Ørlandet til å ta i mot nye kampfly krever infrastrukturtiltak som tilfredsstillende veisystemer.

Han fremhevet havbruksnæringens kraftige vekst, og som krever robuste og gode veier til å transportere fisken.

– I høysesong går det ut en lastebil hvert fjerde minutt fra anleggene. Det er viktig med god logistikk- og transportflyt på fisken som skal ut i den store verden, sa Lien.

Store logistikk-krav

Han understreket også at prosess- og foredlingsindustrien stiller store krav til logistikk.

- Hver dag kommer det inn mellom 20 og 30 vogntog med råvarer fra ulike avfallsselskaper i landet til Ranheim Paper & Board i Trondheim. Tord Lien forteller at det går 27.000 lastebiler ut og inn på Ranheim-fabrikken årlig, fortalte Lien.

Her blir resirkulert papp til nye produkter med minimal miljøpåvirkning gjennom hele verdikjeden.

Powered by Labrador CMS