Tord Lien i kamphumør
Tidligere Frp-statsråd og nå regiondirektør i NHO Trøndelag, Tord Lien, er svært skuffet over regjeringen han selv hadde en sentral rolle i.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Et solid løftebrudd fra politikerne som har lovet elektrifisering av jernbanenettet, sa Tord Lien blant annet da han gjestet Transport & Logistikk på Gardermoen denne uken.
Her ga han klart uttrykk for sin skuffelse over at regjeringen unnlot å bevilge penger til elektrifisering av Trønderbanen i Statsbudsjettet 2018.
Lit til Stortinget
Nå setter han sin lit til at Stortinget likevel bevilger penger til elektrifisering av jernbanenettet.
- Å knytte fylkeshovedstedene sammen med elektrisk jernbane er et viktig tiltak for å styrke næringslivet i regionen og reduserte klimagassutslipp fra transport, sa NHOs regiondirektør.
Lien sier at målet må være å få trafikkveksten over på bane, noe det er bred enighet om.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier at økte kostnader på om lag 20 prosent gjør at regjeringen vil gå igjennom prosjektet på nytt.
Enorm vekst-region
Lien understreket også Trøndelag som en enorm vekst-region. Han viste til Roan Vindpark, Europas største landbaserte vindkraftanlegg i Midt-Norge. Omlag 11 milliarder kroner skal investeres i seks vindparker på til sammen 1000 MW.
– Det krever opprustning av veier til å tåle transporter av gigantiske elementer på 62 meters lengde, over 200 tonn, 4,3 meter bred og 4,5 meter høy, sa Tord Lien. – Veiene kommer også til stor nytte for øvrig næringstransport som massetransport for prosessindustrien i Midt-Norge, understreket NHOs regiondirektør. – Utbygging av flybasen på Ørlandet til å ta i mot nye kampfly krever infrastrukturtiltak som tilfredsstillende veisystemer.
Han fremhevet havbruksnæringens kraftige vekst, og som krever robuste og gode veier til å transportere fisken.
– I høysesong går det ut en lastebil hvert fjerde minutt fra anleggene. Det er viktig med god logistikk- og transportflyt på fisken som skal ut i den store verden, sa Lien.
Store logistikk-krav
Han understreket også at prosess- og foredlingsindustrien stiller store krav til logistikk.
- Hver dag kommer det inn mellom 20 og 30 vogntog med råvarer fra ulike avfallsselskaper i landet til Ranheim Paper & Board i Trondheim. Tord Lien forteller at det går 27.000 lastebiler ut og inn på Ranheim-fabrikken årlig, fortalte Lien.
Her blir resirkulert papp til nye produkter med minimal miljøpåvirkning gjennom hele verdikjeden.