– Transport har vært for billig for lenge
VALENCIA: DHL samlet 1000 kunder for at alle skulle lære om bærekraftige løsninger av hverandre. Men CCO Katja Busch gjør det også klart at transport har vært for billig for lenge, og at prisen må opp om utslippene skal ned.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I slutten av april samlet DHL rundt tusen kunder og samarbeidspartner
til et globalt symposium i Valencia. Målet var å finne gode løsninger for
bærekraftig logistikk i fellesskap.
– Dette er folk som aldri treffer hverandre, men som jobber med bærekraft på hver sin kant. Ved å samle dem her håper vi at de kan komme frem til nye spennende løsninger, sammen og sammen med oss, sier Chief Commercial Officer i DHL og Head of Customer Soutions and Innovation (CSI), Katja Busch i et intervju med MT.
DHL lanserte i 2017 en plan om å nettonullutslipp innen 2050. Konsernet er i forkant av elektrifisering etter å ha introdusert over 30.000 e-kjøretøyer i sin transportflåte over hele verden, og har bestilt opptil 12 helelektriske fraktfly. I fjor sikret konsernet seg også over 830 millioner liter SAF (Sustainable Air Fuel) frem til 2026.
Varierende betalingsvilje
Foreløpig er de grønne og klimavennlige transportalternativene i all hovedsak dyrere å benytte seg av enn gammeldagse fossile løsninger. Det er en utfordring å få transportkjøperne til å være med på spleiselaget, sier Busch.
– Det varierer veldig fra bransje til bransje. Svært lønnsomme bransjer med høye marginer, er helt klart mer villig til å investere fordi de har råd. Så tror jeg andre bransjer med lavere inntjening også vet at de må gjøre noe, og noen vil nok revurdere forretningsmodellen og revurdere hvordan de skal produsere i fremtiden. Det er et veldig variert bilde, sier Busch.
Busch sier at DHL gjerne går foran og investerer i elektriske kjøretøy, og at høyere volum vil gjøre at prisen går ned.
– Det må bli billigere å kjøpe elektriske lastebiler. Jo mer vi invester, jo mer bidrar vi til utviklingen av slike lastebiler. Så snart volumet er større, vil kostnaden gå ned.
– Hva slags støtte ønsker dere fra nasjonale myndigheter og EU for å få fart på utviklingen?
– Vi kunne helt klart ønsket oss mer støtte. Og ikke bare til oss, men til kundene våre også. EU er full av gode ideer, men ting blir svært kompliserte om du må få alle landene til å lande på en felles agenda. Det sagt, så har jeg sterk tro på at reguleringer i hele EU vil bidra til å løse noen av utfordringene.
For billig for lenge
– Men må kundene forberede seg på at transport blir dyrere om det grønne skiftet skal lykkes?
– Absolutt. Vi må betale mer for vår transport. Alle har betalt for lite altfor lenge, slår Busch fast.
Arrangementet i Valencia har DHL laget av flere årsaker, blant dem å markedsføre seg selv, selvsagt, men også for å få aktører fra en lang rekke ulike sektorer til å dele kunnskap om smarte, klimavennlige løsninger.
– Hva håper dere å få ut av disse dagene?
– To ting. For det første er vi superspent på å bringe folk som ellers ikke ville møttes sammen. Folk vet rett og slett ikke hva andre gjør. Vi har teknologiselskapene her. Vi har leverandørene og deres ideer. Vi håper virkelig arrangementet kan utløse gode diskusjoner og samarbeid. I tillegg ønsker vi jo å vise oss fram selv, som en tillitvekkende partner innen bærekraft. Den tilliten vil skape en raskere oppskalering, mener Busch.
Hun sier at DHL heller også gjerne samarbeider med konkurrentene i logistikksektoren og etablere «common practices».
– Vi er aldri fremmed for å samarbeide med konkurrenter. Vi prøver virkelig å få bransjen til å samle seg. Vi må finne standarder vi alle kan bruke, for eksempel en felles metode for å faktisk måle CO₂-utslipp, sier Busch.
- Ikke vent
Busch understreker at det er viktig å gjøre noe nå, og satse på det som finnes av teknologi i dag, fremfor å vente. Det perfekte er det godes fiende.
- Jeg tror for de korte distansene og laste mile er elektrisitet definitivt teknologien å satse på. Langtransporter er mer utfordrende, og derfor har vi stilt ut en hydrogenlastebil her. Hva er løsningen, er de hydrogen, er det en form for biodrivstoff? Men jeg tror det viktigste er å ikke vente. La oss ta det som er mest bærekraftig nå, og begynne med det og utvikle det videre. Dersom alle venter til teknologien er perfekt, vil ingenting skje, sier Busch.