TROR: Are Kjensli og Jo Eirik Frøise tror det skal være mulig å arrangere konferanse i oktober.

Veien tilbake til normalen

KONFERANSE: To hele dager, fullstappet med interessante foredrag, spennende diskusjoner og fysiske møter. I 2021 høres dette kanskje ut som en drøm, men går det som arrangørene tror og håper, blir det virkeligheten på Transport & Logistikk 2021.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi legger opp til en fysisk konferanse på Gardermoen i oktober og tror det skal være mulig, men vi har selvfølgelig en digital back up-plan dersom det skulle komme noen nye skjær i sjøen, begynner Are Kjensli, adm. dir. i NHO Logistikk & Transport

Både han og prosjektleder for konferansen, Jo Eirik Frøise i Norsk Industri, er krystallklare på at programmet og rammene aldri har vært bedre.

– Jeg har jo blitt kjent for å påstå at «dette blir tidenes transport- og logistikk-konferanse på norsk jord» flere ganger, men i år har jeg virkelig dekning for det, ler Jo Eirik Frøise. – I år er året hvor vi både skal møtes, lære, diskutere og ha det hyggelig. Etter over et år på hjemmekontor skal det bli godt å se hverandre under slike omstendigheter, sier prosjektlederen.

Han får støtte fra Kjensli.

– Det har vært en veldig tøff periode for mange så når næringen endelig kommer sammen igjen, under trygge omstendigheter, blir det selvsagt lagt opp til en festmiddag for konferansedeltakerne.

Fire hoveddeler

Selve programmet 25. og 26. oktober er delt i fire hovedbolker. Blant én del hvor vår tids viktigste logistiske oppdrag eller «the nightmare of logistics» skal behandles: Vaksinelogistikken.

KREVENDE GIGANTJOBB: Produksjon og distribusjon av covid-19-vaksiner har vært utfordrende for hele verden. Det blir tema på Gardermoen i oktober.

– Vi kommer ikke utenom pandemien, selv om vi alle er trøtte av å snakke om det. Det er ikke mulig å arrangere en slik konferanse uten å komme innpå hva covid-19 har betydd for næringene i år. Et av de desidert viktigste temaene i så måte er vaksine-logistikken, gjerne omtalt som «the nightmare of logistics». Navnene skal vi komme tilbake til, men vi jobber med flere ekstremt spennende linker, sier Frøise.

Grønne planer og ministerbesøk

Det har alltid vært, og er fortsatt, en god grunn til at NHO legger Transport & Logistikk til nettopp oktober. Det er for å ta hensyn til Stortingvalget hvert fjerde år, og i år er et slikt år. Hvem som kommer fra Regjeringen er derfor fortsatt uklart, men gode diskusjoner om samferdsel kan arrangørene garantere.

– Det er i alle fall sikkert at vi får et nytt storting, og så får tiden vise om vi får en ny samferdselsminister også. Den som har denne posisjonen i oktober vil bli invitert, lover Kjensli.

Kjensli og Frøise har to viktige punkter til de vil friste med.

DET VAR EN GANG: Å samle 1000 mennesker til konferanse var helt normalt før mars 2020.La oss håpe det blir mulig igjen til høsten.

– Vi har snakket mye om grønn logistikk i mange år allerede og det kommer vi til å fortsette med. Nå kan vi endelig være litt mer konkrete på hva næringene kan bidra med for å få ned utslippene med 50 prosent innen 2030. NHO har sammen med flere andre har lansert et prosjekt som kalles Grønn Landtransport, og dette vil få mye fokus under konferansen, sier Kjensli.

– Det siste punktet jeg vil løfte frem er at vi er næringer som ikke stopper ved grensene. Vi skal derfor forsøke å ta på oss de internasjonale brillene å se hva dette betyr for oss i Norge, fortsetter han.

Vei vs. bane

De to arrangørene lovet oss fire punkter, men har mer skyts på lager. For det er spesielt ett tema NHO-Kjensli tror vil bli mye snakket om i år.

– En sak jeg er sikker på at kommer til å bli debattert der er Nord-Norge-banen. Tidligere har forkjemperne holdt persontransport som det viktigste argumentet, mens nå sier man godstransport. Da må jeg få legge til at jeg på vegne av godsnæringen var i Stortinget i fjor høst og informerte om at godsnæringen ikke er opptatt av Nord-Norge-banen. De vil ha bedre fylkesveier. Skal man først gjøre noe på jernbane så er førsteprioriteten for godsnæringen å få dobbeltspor på Ofotbanen. Her tror jeg det kan bli gode diskusjoner, sier Kjensli.

Stor utstilling

Nok om opphetede diskusjoner. Prosjektleder Frøise gleder seg nemlig litt ekstra over at en viktig søyle i Transport & Logistikk vender tilbake.

– Jeg er utrolig glad for å kunne si at årets utstilling blir fantastisk. Den delen måtte jo naturlig nok avlyses på fjorårets digitale konferanse, men i år er den endelig tilbake. Det har gått utrolig bra med bookingen, så det er tydelig at mange innen næringen lengter etter å treffes nå. Det å kunne møtes i litt mer uformelle omgivelser i utstillingshallen mellom sesjonene, er nok viktigere enn mange kanskje tror, sier Frøise.

Det er med andre ord bare å glede seg til 25.–26. oktober.

Powered by Labrador CMS