Mot truckrekord
TRUCKSALGET: Aldri tidligere er det solgt flere gaffeltrucker i Norge enn i årets ni første måneder.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Medlemsbedriftene i Maskingrossisternes Forening (MGF) har i årets tre første kvartal solgt til sammen 4430 gaffeltrucker. Det er hele 887 flere maskiner enn i fjoråret.
Det er også 528 flere maskiner enn det tre første kvartalene i rekordåret 2007, da totalt antall solgte trucker endte på 5451. I 2020 var totalsalget på 5032, som er det tredje beste året i historien.
– Jeg tror det går mot rekord, smiler formann i gaffeltruckgruppen til MGF, Arne Husborn.
Han har tro på at også de neste månedene blir gode, og at rekorden fra 2007 vil bli slått med god margin. For å «ta» rekorden, må det selges 1021 trucker i fjerde kvartal. Årets siste kvartal pleier å være bedre enn det tredje, og i fjor ble det solgt 1473 trucker i årets tre siste måneder.
– Dette ser ut til å bli knallår. Det er ingen dipp i sikte. Jeg tror at denne måneden (oktober) og den neste måneden vil gi store volumer. Nå går budsjettene for neste år, og vi har ganske lange leveringstider, så kundene bestiller nå, sier Husborn.
Han påpeker likevel at vi neppe vil se et like godt 2022, spesielt ikke etter at 2020 også hadde svært godt trucksalg.
– Vi bør vel være såpass edruelige at dette ikke vil fortsette i veldig lang tid, etter at det har vært så godt trykk en stund. Den kan komme en liten nedgang neste år, men den bør ikke være så stor, sier Husborn.
Tallene viser for øvrig også videreføring av en klar tendens. Dieseltrucker er på vei ut. Av de 366 motvektstruckene som ble solgt i tredje kvartal, gikk kun 81 på fossilt brennstoff, mens 285 gikk på batteri.
For motvektstruckene er det vekst i de fleste vektklassene. For 4-hjuls elektriske er det spesielt størrelsene mellom 2 og 5 tonn som øker. På dieseldrevne motvektstrucker er det også klassene mellom 2,5 og 3,5 tonn som fortsatt øker mest, men etter noe tilbakegang også forrige kvartal ser vi nå at størrelsene opp til 6 tonn øker.
Støttebenstrucker er den nest største underkategorien, og det er typen ledetrucker som er bakgrunnen for økningen. De med førerplass ligger på samme nivå som i 2020. Det er en liten tilbakegang på vektklassen 2 – 2,5 tonn, mens det ellers øker og aller mest på de mellom 1000 og 1249kg hvor vi endte med 182 solgte enheter.
Palletrucker er den tredje mest solgte underkategorien og endte med 291 solgte enheter, som er en økning på 36 stk. sammenlignet med forrige år. Det er mindre justeringer i de fleste vektklassene, men det er en dobling i salgstallene mellom 1,5 – 2 tonn.
Det er utrolig gledelig å registrere at nysalget av gaffeltrucker fortsetter den sterke veksten, og at vi nå går mot et historisk år, sier direktør i MGF, Tone Lindberg Grøstad. Det blir spennende å følge utviklingen videre, og våre medlemmer melder om at det er travle tider til tross for globale utfordringer med frakt og deleleveranse.