Vil bevilge 120 millioner i godstogstøtte for 2023
– Den økonomiske situasjonen er kritisk for flere aktører i bransjen etter at jernbanebroen over Lågen kollapset, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Regjeringen har lagt frem et forslag for Stortinget om å
bevilge 120 millioner kroner til 2023 i en midlertidig støtteordning for
godstogselskap som er rammet a driftsstansen på Dovrebanen etter ekstremværet Hans,
opplyser Samferdselsdepartementet i en pressemelding. Regjeringen vil komme tilbake
til behovet for støtteordninger i 2024 i forslaget for statsbudsjett.
– Regjeringen ønsker å frakte mer gods på jernbanen, og da er det viktig å sikre den økonomiske bærekraften til togoperatørene frem til Dovrebanen åpner igjen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Det vil være mulig å søke om tilskudd for tap fra samme dag som Rankdlev bro ved Ringebu kollapset 14. august i år. Ordningen skal dekke 95 prosent av tapet som mottakerne av tilskudd har hatt som følge av brokollapsen. Målgruppen er godstogoperatører som på tidspunktet for brokollapsen var tildelt ruteleie for å frakte gods på Dovrebanen og som har hatt direkte tap som følge av kollapsen. Dette vil for kombitog i praksis si CargoNet og Onrail.
CargoNet har tidligere anslått at de taper rundt en million kroner daglig så lenge Dovrebanen er stengt.
Jernbaneverket vil ha ansvaret for å forvalte den midlertidige ordningen.
Årlig fraktes gods som tilsvarer over 180.000 trailere på Dovrebanen. En tredjedel av landtransporten mellom Oslo og Trondheim går på bane. Gods- og persontrafikken videre nordover til Bodø er også sterkt berørt.