Endelig fikk vi prøve de nye Volvoene
OSLO: Volvo måtte avlyse lanseringen av sin nye lastebilgenerasjon i mars på grunn av Covid-19. Nå vises bilene endelig frem, og om noen uker åpnes det for bestilling.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Alle de fire største modellene til Volvo er blitt oppgradert. Men som ventet er forandringene størst for distribusjons- og langtransportbilen FM og entreprenørbilen FMX.
Moderne Transport har fått muligheten til å prøve noen av de aller første nye Volvo-ene fra førproduksjonen som er kommet til Norge. Selv om det ikke var lange turen, er inntrykket at det har blitt enda mer komfortabelt å kjøre de nye bilene.
Volvo sier selv at innvendig støy er redusert med 2 dB som følge av forbedret isolasjon av hyttene. Det gir gevinst både på varmetap og støy. I tillegg er inntrykket at det er mindre vindusus. Bilene Volvo viste frem var en FM 330 4x2 distribusjonsbil, FMX 540 6x4 tippbil, FH 500 TC 6x2 trekkvogn og flaggskipet FH16 750 6x4.
Romsligere
Designet på hyttene til FM og FMX har fått de viktigste hovedtrekkene fra storebror FH og FH16. Frontruten har blitt senket og siderutene har fått den karakteristiske skrådde bunnen fremover. På alle fire modellene er aerodynamikken forbedret.
Selv om FM og FMX fortsatt er medium høye lastebiler har de blitt betydelig større. I Globetrotter-versjonen (den med det høyeste taket) har volumet inne i hytta vokst med formidable 1000 liter. Fra å være en lastebil som har vært trangbodd har det blitt romslig også i sovehyttene på FM og FMX.
Annen utforming
Siktlinjene i FM/FMX har blitt radikalt forandret fra dagens modell. Det gir økt trafikksikkerhet for disse bilene som i stor grad opererer i urbane strøk.
Det er også kommet en betydelig større multimediaskjerm i de nye bilene. Disse kan ta i mot signaler fra inntil åtte kameraer rundt på bilen, sidekamera som er standard, inntil seks tilleggskameraer og ett analogt fra tilhengeren. Det er mulig å hente opp visning fra fire forskjellige kameraer i skjermen samtidig.
På passasjersiden av bilen har Volvo laget et lite kamera som sitter i foten til speilinnfestningen. Dette kameraet gir sjåføren overblikket over hele den fremre delen av passasjersiden og frem forbi hjørnet på bilen. Volvo Norge har valgt at dette kameraet skal være standard på alle norske konfigurasjoner. Også påbyggerne får tilgang slik at informasjon fra påbygget kan vises i de nye skjermene.
Hovedinstrumentet i dashbordet er også nytt. Nå er det én skjerm som sitter der i stedet for de analoge instrumentene. Med en knapp på rattet, hvor mange av funksjonsknappene har byttet plass, kan du velge mellom de fire ulike visningene. Skiltgjenkjenning er også en ny funksjon som vises i det nye hovedinstrumentet.
Mange likheter
Volvo gjør med disse oppgraderingene som de fleste andre bilprodusenter: Flere deler og komponerer brukes på flere modeller. De nye, V-formede hovedlysene med LED-lys er like på alle modeller, men på FH/FH16 er det også mulig å få adaptive LED-lys.
Volvo har også valgt at EBS skal være standard på alle nye FM/FMX/FH/FH16. Det blir også mulig å få EBS på biler med trommelbremser.
For biler med drift på to eller flere aksler kommer det nå et nytt hjul skru på sperrene. Rundt dette sitter knappene for antispinn og stabilitetssystem. Men dette hjulet og samlingen av funksjonsknapper kommer ikke på biler med Volvos løftbare tandem.
Selve girvelgeren, som Volvo fortsatt har valgt å la sitte på seterammen, er blitt mindre. I tillegg til at du får et bedre grep om girvelgeren er den også litt mindre i veien når du skal bevege deg inne i hytta. Fortsatt sitter også velgeren for kjøremodus på girspaken, og standard er det tre forskjellige program med Economy som standardvalget.
Uendret drivlinje
Selv om det er mye nytt på de Volvo-ene, er både motorer og drivlinje den samme som dagens modell blir levert med. Samtidig gir ny elektronikk bedre brukeropplevelser med den «gamle» teknologien.
«Downhill cruise» kommer også tilbake hos Volvo nå. Dermed kan du sette farten du ønsker utforbakke og bilen håndterer hvilket gir, hvor mye retarder og fotbrems som trengs for å holde angitt fart. Denne deaktiveres med gasspedalen. Også den adaptive cruisekontrollen er forbedret med mulighet til å sette over- og underhastighet. Denne er har forskjellige toleranser avhengig av farten.
Usikkerhet
Covid-19 har skaket hele lastebilindustrien. For Volvos del ble salgsstarten utsatt nesten et halvår, men produksjonsstarten ble skjøvet enda lenger ut i tid. Det vil være mulig for norske kunder å bestille de nye bilene fra andre uke i september, mens produksjonen vil starte i uke 9 neste år slik det ser ut nå.