Nye Volkswagen Caddy

Volkswagen Caddy er bygget i mer enn tre millioner eksemplarer. Nå lanseres den femte generasjonen. For første gang baseres allrounderen på MQB-plattformen, den samme som brukes i Volkswagen Golf 8.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Også når det gjelder konstruksjon og spesifikasjoner, gir den nye basisen et nytt utgangspunkt. Dette inkluderer et panoramasoltak på 1,4 m², og mulighet for elektrisk lukking av skyvedørene og bakluken som tilvalg.

Den kommer med lettmetallfelger i 16-, 17-, og for første gang også, 18- tommer. Caddy har nye led-lykter foran og bak. «Keyless Access» i «Advanced»-versjon vil gi automatisk opplåsing av dørene når føreren nærmer seg med nøkkelen i lomma – uten engang å berøre håndtaket.

Større lasterom

Femte generasjon har også større innvendig plass: Caddy Cargo har 3,1 m³ lastevolum (etter SAE V6-standarden), i Caddy Maxi er kapasiteten 3,7 m³.

En nykonstruert bakaksel med spiralfjærer, gir mer tilgjengelig lasteplass: En europall kan nå lastes sideveis i Caddy Cargo. Avstanden mellom hjulhusene er nemlig 1230 mm.

Skyvedørene har nå en lasteåpning på 840 mm (tidligere: 701 mm), noe som gjør at nye Caddy Cargo Maxi kan to europaller – et stort konkurransefortrinn. Maksimal lastelengde er 1797 mm for Cargo, og 2150 mm for Cargo Maxi.

Caddy Maxi personbilutgavene leveres med sju seter som standard. Hvert sete kan fjernes individuelt, noe som skal gi maksimal fleksibilitet. I tillegg kommer den kjente funksjonaliteten, at setene både på rad to og tre kan foldes sammen og tippes forover.

Personbilutgavene har en bagasjeplass på opptil 2556 liter (helt opp til taket, helt fram til forsetene). Med fem seter i bruk er maksimal bagasjeplassen 1213 liter.

Maksimal lastlengde i disse utgavene er 1913 mm (frem til første seterad), med en maksimal bredde mellom hjulhusene på 1185 mm.

Nydesignet digital betjening

Caddy femte generasjon har, ikke uventet, flere høyteknologiske løsninger enn forgjengeren.

Alle betjeningselementene er nydesignet. Brukergrensesnittet er enten analoge instrumenter i kombinasjon med et digitalt multifunksjonsdisplay, eller – som tilvalg (standard på «Style») – den nye «Digital Cockpit» med heldigitale instrumenter.

Radio- og navigasjonssystemet finnes i tre utgaver, med 8.25 eller 10-tommers touchskjerm. Kombinasjonen av «Digital Cockpit» og toppnavigasjonen «Discover Pro» gir et nytt digitalt landskap – «Innovision Cockpit». En Online Connectivity Unit (OCU) med integrert eSIM gir tilgang til en rekke nettbaserte tjenester.

Nye Caddy får også digitale knapper for lys, sikt, lyd og menyfunksjoner. Den tradisjonelle vribryteren for lysene, er nå avløst av «Light & Sight»-panelet. Det er plassert på venstre side. Sammen med cockpit- og infotainmentsystemet utgjør det en linje for sikt og kontroll.

Touchknapper like under infotainmentsystemet gir direktestyring av funksjoner som klimatisering, assistentsystemer og parkeringsfunksjoner.

I tillegg gjør ekstra kraftige ledlys og uttak for 230 volt livet med nye Caddy enklere. En annen ny detalj, er takventilen for bedre klimatisering bak i Caddy.

Nye assistentsystemer

Fem av til sammen 19 assistentsystemer er helt nye i Caddy. De andre er oppdatert eller utvidet med nye funksjoner.

Nye systemer inkluderer «Travel Assist», som for første gang gir mulighet for assistert kjøring i hele hastighetsområdet i et nyttekjøretøy fra Volkswagen. Når Caddy er utstyrt med «Travel Assist», har rattet kapasitive sensorer som registrerer selv de letteste rattberøringer.

En annen nyhet i Caddy er nødbremsfunksjon for møtende biler i kryss – det er standard i alle utgaver. Også nytt i Caddy: «Trailer Assist», som gjør rygging med tilhenger betydelig enklere, slik som på Crafter.

Dobbeltdosering i TDI-motorene – og plug-in kommer

For første gang i et nyttekjøretøy fra Volkswagen benyttes det nye systemet for dobbeltdosering av AdBlue, i de nye firesylindrede dieselmotorene.

De finnes i utgaver med 55 kW (75 hk), 75 kW (102 hk) og 90 kW (122 hk), med både sekstrinns manuell girkasse, og 7-trinns DSG automatgir.

Med to SRC-katalysatorer og dobbeltdosering, reduseres utslippene av NOx sammenlignet med foregående modeller.

Caddy kan også levers med en TSI-bensinmotor med 84 kW (114 hk), og en drivlinje med plug-in hybrid kommer senere (eHybrid). Alle de nye drivlinjene loves å gi en bedre driftsøkonomi enn tidligere utgaver.

Her bidrar også aerodynamikken til det nye designet: Cw-verdien er redusert til 0,30, ned fra 0,33 i forrige modell.

Fra lanseringen vil det være mulig å konfigurere nye Caddy Maxi MPV i de nye utstyrsnivåene «Life» og «Style». Varebilen kommer som «Cargo» og «Cargo Maxi» (lang akselavstand).

De første bilene kommer til Volkswagen Nyttekjøretøy-forhandlerne i fjerde kvartal 2020. Markedsintroduksjonen i Norge blir i januar 2021.

Volkswagen Nyttekjøretøy vil tilby den femte generasjonen av Caddy med 4Motion firehjulsdrift fra våren 2021. Dette inkluderer Caddy California.

I 2021 kommer også en etterfølger til Caddy Alltrack – den nye, frittstående Caddy PanAmericana. Det er en MPV/SUV-crossover som sikter seg inn mot globetrottere.

Priser

Priser for Volkswagen Caddy Cargo 2.0 TDI 75 hk starter på 270.300 kroner, inkludert avgifter og mva. (eks. frakt- og leveringsomkostninger).

Priser for Volkswagen Caddy Cargo Maxi 2.0 TDI 102 hk starter på 323.700 kroner, inkludert avgifter og mva. (eks. frakt- og leveringsomkostninger).

Nytt eksteriør

Overgangen til MQB-basisen er synlig på den lengre akselavstanden. Økningen fra 2682 mm til 2755 mm gir Caddy nye dimensjoner og et mer dynamisk utseende.

Designerne har utnyttet den nye basisen til å skape et helt nytt karosseri – mer karaktersterkt enn noen gang.

Powered by Labrador CMS