TAR OVER – MEN HAR ALLEREDE VÆRT MED LENGE: Fra venstre er Marita Wee, Roger Wee og Vivian Wee, alle barna til gründer Rune Wee som slipper taket til neste generasjon for å drive selskapet videre.
Neste Wee-generasjon tar over i bedriften
Wee.no har vokst og blitt en stor «business». Nå står neste generasjon klar for å gå inn i familiebedriften.
Selskapet sendte nemlig ut en pressemelding mandag 18. mars om
at en ny Wee-generasjon overtar aksjemajoriteten i selskapet. Vivian, Roger og
Marita Wee får nå oppgaven med å sette kursen videre for familiebedriften i
Tysvær.
I fjor kom Wee.no inn på listen over de 30 største
nettforhandlerne i Norge. For å tilrettelegge for fremtiden, har nå far og
grunnlegger Rune Wee 40 prosent av aksjene i selskapet, mens 60 prosent blir
jevnt fordelt mellom barna Vivian, Roger og Marita Wee.
Vært med en stund
Selv om eierskapet er nytt, har søsknene vært en del av
selskapet over tid. Roger Wee (38) har jobbet i WeeGruppens bedrifter siden
tenårene, og ble nylig utnevnt til daglig leder i Wee.no. Markedssjef Vivian
(39) har vært med i driften siden 2009, mens Marita (32) kom inn i
familiebedriften i 2012 og har de siste årene jobbet med regnskap.
Wee.no importerer og leverer utstyr både innen anlegg,
landbruk, skogbruk og industri, blant annet gaffeltrucker og annet lagerutstyr fra kinesiske Lonking. Selskapet solgte i 2022 ut sine virksomheter
innen utleie og transporttjenester, og konsentrerer nå driften rundt
nettbutikken alene. I fjor oppnådde selskapet rekordomsetning med nær 260
millioner kroner på nettbutikken.
- Stødig kurs
- En ny generasjon på eiersiden vil ikke bety en
«revolusjon» for selskapet, men en stødig kursendring, forklarer daglig leder Roger
Wee.
– Å ta over ledelsen og eieransvaret i et familieselskap som
dette kommer ikke uten et visst press. For oss handler det først og fremst om å
bygge videre på fundamentet og sikre selskapet og våre ansatte i et stadig
skiftende økonomisk landskap. Dette innebærer å tilpasse operativ drift og
logistikk, og videreutvikle salget både mot bedrifts- og privatmarkedet over
tid, sier Roger Wee videre.
Han erkjenner at selskapet, ved å tilby et bredt sortiment,
har gapet over mye de siste årene. Han forklarer at det er viktig å tilby
utstyr til forskjellige bransjer, men at de nå ønsker å redusere antallet
produkter og bli sterkere på merkevarene innen blant annet gravemaskiner,
trucker og vedmaskiner.
Automatisering
- Nybygget, lagerkapasitet og verkstedlokaler har gjort
hverdagen enklere, men den raske utviklingen av selskapet krever mer
tilpasning, sier Marita Wee.
– Vi har vært heldige og opplevd kraftig vekst de siste par
årene, men dette kommer ikke helt uten «voksesmerter». Derfor blir det viktig
for oss å konsolidere driften framover, og sørge for mer effektiv drift
igjennom mer automatisering, sier Marita Wee videre.
- Den yngre generasjonen Wee er også opptatt av å bygge en
inkluderende bedriftskultur framover, forklarer Vivian Wee.
– Som medeiere er vi ikke bare opptatte av inntektsstrømmer,
men også av å skape en arbeidsplass hvor våre 45 medarbeidere kan føle seg som
en del av familien. Det er de ansatte som skaper suksessen, noe vi er veldig
bevisste på, sier Vivian Wee.
Rune Wee fortsetter
At den yngre generasjonen får mer eierskap og ansvar, betyr
ikke at gründer Rune Wee trekker seg helt tilbake. Han vil konsentrere seg mer
om import og produktutvikling i selskapet.
– Å bygge dette selskapet har vært en stor del av livet
mitt, så å sende ansvaret videre til neste generasjon er ikke bare lett. Men
jeg gleder meg til fortsettelsen, og har tro på at deres innsats og engasjement
kan ta Wee.no til nye høyder, sier Rune Wee.