2023 - Kort oppsummert:
9. desember: Are Gråthen
Følg Mtlogistikk og Logistikk Insides adventskalender. Bak luke nummer ni finner vi Are Gråthen, Regional Director Norway & Sweden i Samskip-konsernet.
Are Gråthen har vært Norge-sjef i Samskip siden 2015.
Samskip ble etablert som et islandsk shortsea-rederi i 1990 og har utviklet seg til å bli en av de ledende innen shortsea-markedet i Nord-Europa (har også annen virksomhet innen terminal, deepsea og landtransport).
Selskapet har siden 2007 vært under nederlandsk eierskap, med hovedkontor i Rotterdam.
Siden 2017 har Samskip også vært eier av Norges største shortsea-aktør, logistikkselskapet Nor Lines.
- Hva i logistikkåret 2023 mener du gir mest grunn til optimisme for fremtiden?
- Jeg vil her trekke frem bransjeaktørenes økte fokus og investeringsvilje, innenfor miljøvennlige og bærekraftige transportløsninger, gir grunn til optimisme. At det parallelt kommer flere vareeiere på banen, med klare krav og forventninger til bransjen er også motiverende. Dog så lenge de mener det de sier. Med det mener jeg, at også vareeiere må være med på «spleiselaget» som trengs for å komme i mål med det grønne skiftet, samtidig som det må bli dyrt å forurense. Dessverre virker det ikke som vi kan regne med vesentlig drahjelp fra myndighetene her med det første.
- Hva er du mest fornøyd med for året som har gått på vegne av egen bedrift?
- Helt siden jeg begynte i selskapet for snart ni år siden, er jeg imponert over selskapet og gruppens omstillingsevne, som stadig blir satt på prøve. Fra mangeårig vekst, igjennom pandemi, krig i Europa, energimangel, til dagens inflasjon og dyrtid, som igjen medfører dramatisk volumnedgang. Det handler ikke om å være «størst» eller «best», det handler om å være mest løsningsorientert, mest kreativ og mest omstillingsdyktig, hvilket alle våre medarbeidere og ledere bidrar sterkt til.
Jeg må også trekke frem investeringsbeslutningen som ble gjort i første kvartal i år, hvor Samskips eiere inngikk byggekontrakt for verdens to første helt utslippsfrie containerskip, som fra 2026 skal trafikkere ruten mellom Oslo og Rotterdam, som bærebjelken i den første «grønne korridoren» mellom Norge og utlandet.
- Er det noen i logistikkbransjen du mener bør får en ekstra anerkjennelse for den jobben som er lagt ned for næringen?
- Det er vanskelig å trekke frem en enkeltperson i bransjen, som inspirerer meg mer eller mest, da det finnes flere dyktige og fremoverlente mennesker i norsk logistikk- og shippingnæring. Når det er sagt, så er det lite innen logistikk som lar seg utvikle eller påvirke av enkeltpersoner. Nylig ble jeg og Samskip tatt opp som medlem i det næringslivsdrevne klimainitiativet Skift, som aktivt jobber for å bringe oss nærmere løsninger på klima- og naturkrisen vi står overfor. Det å stå sammen med over 60 av Norges viktigste næringslivsledere, og fremsnakke bærekraftsbudskapet inspirerer meg veldig.
- Hva tror du kommer til å prege 2024 for egen bedrift?
- Det gamle og litt slitte ordtaket «det er i motbakke det går oppover», tror jeg vil gjøre seg gjeldene for 2024. Makrobildet vi står ovenfor byr på store utfordringer i året som kommer, og det er små og få tegn til at dette vil bedre seg med det første. Kanskje tvert imot. Som tidligere nevnt, vil det være selskapets evne til omstilling som vil avgjøre om det nye året blir mer eller mindre hyggelig. Vi må fortsette å tenke nytt, og utfordre "status quo". Blant annet kan jeg røpe at Samskip, i løpet av Q1/2024 vil introdusere det beste og mest konkurransedyktige shortsea-tilbudet markedet i Oslofjorden noen gang har sett maken til. Det blir gøy med en «gamechanger» etter mange år med tilnærmet stillstand.
- Hva tror du kommer til å prege logistikkåret 2024?
- Med en byggebransje i knestående, nedsatt kjøpekraft og økende energiknapphet, blir det viktigere enn noen gang med fokus på bedre kapasitetsutnyttelse, økt gjenbruk og redusert energiforbruk. I lys av reduserte og stadig synkende volum, er tettere samarbeid mellom aktører og/eller ytterligere konsolidering av selskaper uunngåelig etter min mening. Etter flere gode år for mange aktører i bransjen, bør det være økonomisk evne og vilje til å investere for fremtiden - med bærekraft og miljø i fokus.