Kutter kjørte kilometer med kunstig intelligens
Nå beregnes fyllingsgrad presist med kameraer og kunstig intelligens (KI), i stedet for med anslag, og kutter dermed antall kjørte kilometer med opptil 10 prosent.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
PostNord har i løpet av høsten innført et nytt system for å
effektivisere lasting av pakker ved terminalene i Härryda i Sverige og Køge i
Danmark. Systemet er utviklet av TCS og består av felles overvåkningskameraer
og skyteknologi basert på KI, opplyser Tata Consultancy Services (TCS) i en
pressemelding.
PostNord hadde ikke noe felles system hos selskapets terminaler for å måle fyllingsgraden underveis i lastingen på lastebiler og containere. Beregning av fyllingsgraden på lastebiler og containere har utelukkende tatt utgangspunkt i antall lastede pakker etter en teoretisk beregning, noe som medførte at man ikke hadde full kontroll på transportkapasiteten.
Konsekvensen var at lastebiler ikke alltid ble fylt opp så mye som de burde. Det ønsket PostNord gjøre noe med.
Løsningen som nå er utviklet av TCS og PostNord, er en kombinasjon av PostNords eksisterende overvåkningskameraer og en KI-løsning utviklet på blant annet maskinlæring.
– Samarbeidet med PostNord er oppløftende på mange plan. PostNord har både vilje og mot til å tenke utenfor boksen. De er også utrolig nysgjerrige på å utforske den nyeste teknologien for å effektivisere driften, noe KI-prosjektet på terminalene i Härryda og Køge er et tydelig bevis på, sier Hilda Lilje, nordisk innovasjonssjef i TCS.
Sammen kan TCS og PostNord nå beregne hvor mye av lastebilen som er fylt med større presisjon enn med det forrige systemet. Det nye systemet, som nå er installert på 18 lastehavner på PostNords terminaler i Härryda og Köge, bruker en matematisk modell for å beregne det lastede volumet etter bilder fra kameraene. Dette visualiseres igjen i en lettfattelig grafisk oversikt der status på alle porter vises.
PostNords nye system gjør det mulig å overvåke effektiviteten på varetransport både lokalt og eksternt.
– Med vår nye løsning for å få bedre kontroll på fyllingsgraden, viser TCS at innovasjon ikke trenger å være komplisert. TCS har kombinert våre eksisterende kameraer med en skybasert bildeanalyse, som gir oss full kontroll over hvor mye som kan lastes inn i hver avgangsbil. Fra start har dette ført til bedre utnyttelse av transportkapasiteten vår, sier Christian Østergaard, Chief Visionary and Senior Group Strategist for IT production / IoT / AI i Post Nord.
PostNord anslår at systemet kan bidra til å redusere kjørte kilometer med 5–10 prosent, noe som betyr både effektivisering og reduserte utslipp. En reduksjon i kjørelengde på bare 1 prosent kan betale for innføringen av systemet i tre måneder. Etter evaluering, skal systemet implementeres på flere av PostNords 42 terminaler.
PostNord i Norge har ikke umiddelbare planer om å implementere systemet i selskapets norske terminaler, men følger med på utviklingen, sier pressesjef Haakon Nikolai Olsen.