MAN TIL TOPPS: Truck Innovation Award 2024 gikk til lastebilprodusenten MAN.

Innovasjons-pris til MAN for autonom lastebil 

LYON: Det var MANs autonome lastebilprosjekter som vant Truck Innovation Award 2024

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

MAN jobber for å utvikle autonome kjøretøy for godstransport. Med sjåførmangelen i Europa kan situasjonen kanskje avhjelpes ved at enkelte typer kjøring blir erstattet av førerløse kjøretøy.

VINNER: Det var MANs autonome prosjekt som vant Truck Innovation Award 2024. Prosjektene går ut på å utvikle autonome transporttjenester.

To av prosjektene som MAN nå jobber med er ANITA-prosjektet, Autonomous Innovation in Terminal Operations, som startet i 2020 for å automatisere transporten mellom ulike transportformer. ANITA har som mål å bruke autonome lastebiler til å overføre containere fra vei til jernbane for å effektivisere, enklere å planlegge og samtidig mer fleksible.

Ett annet MAN prosjekt er ATLAS-L4, ett forsknings- og utviklingsprosjektet (automatisert transport mellom logistikksentre) har som mål å utvikle nivå 4 autonome lastebiler slik at de kan utføre virkelige oppdrag. Prosjektet kjører i dag autonomt med sikkerhetssjåfør.

Det er faktisk andre gangen MAN vinner denne prisen i forbindelse med autonom kjøring, sist var i 2019 da aFAS Level 4 automatiserte førerløse TMA-bil vant.

Prisen

Det var Frederik Zohm, Executive Board Member for forskning og utvikling hos MAN Truck & Bus som mottok prisen i Lyon.

- MANs ANITA OG ATLAS-L4-prosjekter beviser at autonom kjøring er mulig i dag og kan spille en rolle i å gjøre transportoperasjoner tryggere og mer effektive, og legger grunnlaget for innovative transport- og logistikk konsepter

Med 97 stemmer vant MANs prosjekter over ZFs eAxle, Quantron-as-a-service (QaaS) og Westwell Q- Truck, en autonom elektrisk lastebil for containerlogistikk.

Powered by Labrador CMS