Varebilsalget 2024:
VW ID.Buzz Cargo er den klare vinneren innen varebilsalg i 2024.
Foto: Torbjørn Eriksen
Svakt varebilår - andelen elektriske varebiler synker
2024: Varebilåret 2024 ble et år preget av mange lanseringer, men antall solgte varebiler er de laveste på over ti år. Samtidig synker andelen elektriske varebiler.
Selv i pandemi-året 2020 ble det registrert rett i overkant av 30.000 varebiler i Norge, deretter ble 2021 noe bedre før registreringene sank til drøyt 28.000 varebiler i 2022 og 2023. I 2024 ble det registrert 27.496 biler. Det er faktisk kun 2003 (22.799) og 2009 (22.579) som har vært svakere på 2000-tallet, men også 2014 var et svakt år med kun 27.775 varebilregistreringer.
Hvis vi ser litt på de ulike varebilsegmentene så er det en liten reduksjon blant de minste varebilene. I mellomklassen så finner vi det eneste segmentet med en økning på 10 %. Begge disse to segmentene har både i 2024 og tradisjonelt vært de to sterkeste segmentene og til sammen utgjorde de nær 80 % av varebilsalget i 2024.
De største varebilene har et kraftig dropp i 2024. Dette segmentet er det minste i Norge, men ett av de sterkeste i Europa.
Pickupsalget har en liten reduksjon, men er et spennende segment hvor det skjer mye i løpet av 2025.
Små varebiler
Her har ID. Buzz Cargo fullstendig tatt over den rollen som storebror Transporter har hatt i en årrekke, kun med et lite avbrudd i 2022 hvor Vito var mestselgende modell. De to siste årene har ID. Buzz vært mestselgende varebil i Norge, og er sammen med Maxus eDeliver 7 de eneste varebilene som leveres med 4-hjulsdrift.
Toyota Proace City kommer på en 2. plass i klassen før Volkswagen igjen er representert med Caddy.
I 2025 kommer, i tillegg til ovennevnte, den elektriske versjonen av nye Ford Transit Courier. Det blir også interessant å se om vi får noen nye kinesiske aktører inn i dette segmentet i løpet av året.
Mellomklassen
Også i denne klassen finner vi VW på topp. Her er det Transporter som nærmest tradisjonen tro er på topp, men svært tett fulgt av Ford Transit Custom. Ford har for øvrig store ambisjoner om å bli markedsledere i 2025 så vi får se om det blir en ny klasseleder når vi gjør opp status i januar 2026.
Mercedes-Benz Vito som hadde en gjesteopptreden som Norges mest solgte varebil i 2022 var å finne på 3.-plassen i denne klassen.
Blant årets nyheter er nye Transporter som først kommer med tradisjonell drivlinje, før de også får en elektrisk drivlinje som også skal komme med firehjulsdrift. Også Ford Transit Custom som Transporter deler plattform med skal komme med firehjulsdrift på den elektriske versjonen.
De store
I denne minste av varebilklassene har det vært en tilbakegang i registreringene på hele 24 prosent. Det var Ford Transit som knep førsteplassen rett foran Volkswagen Crafter og med Sprinter på en tredjeplass. Disse tre står for godt over 80 prosent av alle registreringene i dette segmentet. Dersom vi også ser på de elektriske versjonen som er lastebilregistrerte kommer Transit svært mye bedre ut med godt over 700 registreringer. Dersom vi ser på alle disse 700 registreringene er det helt klart den elektriske versjonen som selger best. Under 3500 kg totalvekt er det noen flere dieseldrevne, men med nær 250 elektriske biler mellom 3500 og 4250 kg totalvekt blir det et stort overtall av de elektriske.
Etter at Enova fjernet støtten til elektriske varebiler er salget av varebiler med elektrisk drivlinje gått noe tilbake. Vi ser også at med en Enovastøtte som først trer inn over 4250 kilos totalvekt får heller ikke "unntaksbilene" noe drahjelp noe som har ført til at også dette segmentet (3500-4250 kg totalvekt med B-førerkort) har falt kraftig.
I løpet av fjoråret ble det lansert flere nye modeller i denne klassen og når det gjelder elektrisk rekkevidde kan nå flere tilby godt over 400 kilometer, noe som gjør at de fleste oppdrag kan utføres elektrisk. En svakhet er hengervektene som foreløpig er begrenset for de fleste. Kun Iveco har "maksvekten" på 3500 kilo.
Alternativer
Hvis vi ser på de ulike drivlinjene så har dieselandelen økt noe, selv om totaltallene er noe svakere enn i 2023. El-andelen er gått noe tilbake og drøyt 700 færre elektriske varebiler ble levert i 2024 enn i 2023. Også bensin og hybridversjonen har en svak tilbakegang, mens det er levert en gassdrevet bil mer enn i 2023.
Som nevnt har den elektriske andelen gått noe tilbake i 2024 sammenlignet med 2023. Elbilforeningen er kritiske til politikken som føres og mener at avgiftsnivået på dieseldrevne varebiler må opp, samt at elvarebiler må få tilgang til kollektivfeltene. De mener samtidig at det ikke står på utvalget av elektriske varebiler, men glemmer blant annet at svært få av disse har god nok tillatt hengervekt til å kunne erstatte dieselbilene. Det er også en del spesialkjøretøy som nok enda ikke er klare for elektrifiseringen, samt at noe i tilfelle må gjøres med kjøre- og hviletiden for at de tyngste elvarebilene fult ut skal kunne overta for de dieseldrevne variantene.
Om vi ser på salget så står Volkswagen ID. Buzz Cargo for nær 50 prosent av registreringene, det er da ikke mye som tyder på at markedet har de riktige kjøretøyene til riktig pris tilgjengelig.
Ser vi på 2. og 3.-plassene er det Toyota som kaprer disse plassene med markedsandeler på henholdsvis 10 og 6 prosent kraftig tilbake fra 2023 hvor de hadde ca. 13 og ca. 12 prosent markedsandel. En nykommer i 2024 er E-Transit Custom som i løpet av noen få måneder karret seg opp på en femteplass med drøye 4 prosent markedsandel. Når denne får et fullt år og også søstermodellen fra Volkswagen kommer blir det interessant å se hvordan drivlinjene i mellomsegmentet utvikler seg.
Pickuper
Selv om dette ikke er typiske varebiler så blir de fleste av dem registrert under denne kategorien. I løpet av 2024 har det skjedd en del i dette segmentet. de første elektriske pickupene har bitt seg fast i markedet og to av merkene som vanligvis har vært å finne oppe i toppen av statistikken har fått en liten smell. Toyota har fått den kraftigste og har en tilbakegang på hele 45 prosent, men også Isuzu har en reduksjon i antall registreringer.
Vi har i denne statistikken valgt å slå sammen Ranger og Ranger Raptor og med det så ender Fords Ranger-familie på topp. med Hilux på 2. plass og Amarok på en tredjeplass.
Med innføringen av elektriske pickuper ser vi også at det blir flere 5-setere både som personbiler og i varebilstatistikken.
I 2025 vil det komme nye elektriske pickuper fra Isuzu, som dermed blir den første av de "tradisjonelel" pickup-leverandørene som elektrifiserer. Ford lanser hybrid drivlinje på Ranger og Toyota med en 48V-mild hybrid på Hilux. JAC har registrert opp to T9 EV som er firehjulsdrevne pickuper. Maxus planlegger lanseringen av eTerron 9, så det blir mange nyheter på pickup-fronten. Spørsmålet er om også noen av de andre elektriske pickupene som er lansert i USA vil finne veien over Atlanteren og til våre breddegrader. BYD lanserte også nylig en elektrisk pickup i Mexico, vil den komme til Europa? Så vidt vi kjenner til foreligger det ingen planer, men hos verdens, i øyeblikket, hurtigst voksende elektriske bilprodusent kan ting snu fort.