Enklere og rimeligere - men fortsatt en Still
HAMBURG: Med sin nye Classic Line ønsker Still å tilby enklere trucker til kundesegmenter de ikke tidligere har nådd.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hamburg-baserte Still er kjent for sine avanserte, elektriske trucker av høy kvalitet. Trucken har hatt funksjoner og en pris som gjør at de ikke har vært for alle. For de som i dag velger rimeligere trucker fra for eksempel kinesiske produsenter, har ikke Still vært et aktuelt merke.
Før nå.
Nå gjør nemlig Still et skille og introduserer et nytt produktsegment Classic Line. Classic Line vil være enklere mer standardiserte trucker, mens Xcellence Line er de premium-modellene Still alltid har vært kjent for. Truckene kan skilles på typebetegnelsen, der Classic Line vil ha en C i modellnavnet der Xcellence Line har en X.
- Med Classic Line møter vi en annen kundegruppe og et nytt markedssegment for Still, sier Allan Sølvsten, som er administrerende direktør i Still Danmark, og Nordens representant på presselanseringen av Classic Line i Hamburg.
Raskere levering
Han forteller at den nye serien blir en slags innstegsmodell for de som ikke har en truckbruk som krever fulle dager eller flere skift. Dessuten blir både salgsprosessen enklere og leveringen potensielt raskere.
- I dag tar vi hele tiden utgangspunkt i kundens behov og skreddersyr en løsning. Med Classic Line blir det enklere. Maskinene vil i stor grad være standardisert, og tanken er å ha et lager i hvert enkelt land. Dermed kan den bestilles i dag, og sendes i dag, sier Sølvsten.
Still tilbyr allerede nå lagertrucker og gaffeltrucker med forbrenningsmotor med en C i forkortelsen. Produktserien skal etter hvert bygges ut til en fullstendig produktportefølje, og elektriske motvektstrucker med C i modellnavnet er under utvikling.
Classic Line-maskinene vil være mye rimeligere i innkjøp enn sine mer avanserte Xcellence-søsken.
Bjørn Reinsbakk, country manager i Still Norge gleder seg til å kunne tilby et bredere utvalg av trucker i ulike prisklasser til det norske markedet.
- Dette gjør at vi skal kan ha et variert utvalg av trucker i ulike prisklasser. Det kan være aktuelt både for de som har Still-trucker fra før, og for nye kunder, sier Reinsbakk.
Gjenbruk på agendaen
Et annet sentralt tema i strategien Still formidlet i Hamburg denne uken er sirkularitet. Selskapet jobber mot å bruke så mye resirkulerte materialer i sine trucker som mulig, og samtidig sørge for at så stor del av hver produserte truck skal kunne gjenvinnes. En del av målsetningen er også å få hver enkelt truck til å leve så lenge som mulig, både hos den første kunden og i bruktmarkedet.
I Norge ser man at brukte trucker blir stadig mer aktuelt for flere kunder, ettersom forstyrrelsene i verdens forsyningskjeder gjør at leveringstiden på nye trucker både er usikker og lang.
- Ja, vi ser at etterspørselen etter brukte trucker er høyere enn noensinne, og den går opp når en ny truck ikke kan leveres så raskt, sier Krisztina Staedel, som er leder for leie- og bruktavdelingen hos Still Norge.
- Nå er vi i en situasjon der vi har større etterspørsel enn vi har trucker tilgjengelig. Det hender vi må selge en truck fra leieflåten for å tilfredsstille kunden. Målet er å tilfredsstille flest mulig kunder, sier Staedel.
I Norden har Still sterkest markedsposisjon i Danmark, og dermed får danskene også naturlig nok inn flest brukte trucker. Men de brukte danske truckene, tilbys til kunder i hele Norden. Av totalt 179 tilgjengelig brukte trucker i Norden på Stills nettsider i skrivende stund, befinner 139 seg i Danmark og kun 13 i Norge.
- For noen år siden snudde vi prosessen i Danmark fra å selge den brukte trucken og deretter renoverE den, til å nå renovere den først, sette den på lager og så selge den, sier Allan Sølvsten.
Selger mange trucker fra Danmark
Han forteller at selgerne i Norge enkelt kan tilby brukte trucker som står i Danmark, og at kunden lett kan få oversikt på Still sine nettsider. Krisztina Staedel bekrefter at samarbeidet fungerer godt.
- De siste par månedene har vi faktisk solgt seks trucker fra Danmark, der forespørselen har kommet direkte fra kunder som har funnet truckene på nettsidene våre, sier hun.
Bjørn Reinsbakk tror at brukte trucker også vil forbli et populært alternativ også etter at dagens forsyningsproblemer er løst.
- Jeg tror at bruktmarkedet vil gå godt, også etter at man får fortgang i leveringen av nye trucker. Nå har kundene fått opp øynene for det, sier han.