- Stoltenberg & Co tok knekken på jernbanen
– Det måtte en rød-grønn regjering til for å knekke godstransporten på bane.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det understreket direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk og Transport, Erling Sæther, på foreningens årskongress nylig.
Valgflesk
- Selv med 50% pluss på de foreslåtte budsjettrammer er det ikke rom for helt nødvendige investeringer i jernbanesektoren, på Follo-banen, Alnabru-terminalen og Intercityutbyggingen, sier Sæther.
Han er redd politikerne vil prioritere det som klinger best hos velgerne.
– Persontrafikken er førstevalg. Det betyr at ny Alnabru-terminal skyves ut i tid, noe som er skjebnesvangert for godstransporten, sier Sæther.
Undrende
Han stiller seg undrende til at regjeringen i Nasjonal transportplan foreslår at Jernbaneverket skal ha driftsansvaret for kombiterminalene, og at dette er den beste måten å sikre like konkurransevilkår.
– Ved å ikke bruke konkurranseutsetting unnlater regjeringen muligheten til innovasjon og produktivitetsvekst for godstogdriften, sier Sæther.
På vegne av NHO Logistikk og Transport har han sendt brev til samferdselsminister Marit Arnstad hvor han ber om begrunnelse på hvorfor regjeringen ikke går for konkurranseutsetting.
Forgubbing
Utenlandske biler tar over import og eksport med en sterk økning av østeuropeiske aktører. Utenlandske sjåfører tjener 15% av norsk sjåførlønn.
– Det er kritisk for sjåførrekrutteringen i Norge. I mangel av norske sjåfører er kabotasje en løsning. Kabotasje representerer kun 1%-2% av transportmengden. På sikt må vi regne med en liberalisering, og hvor logistikknæringen i økende grad vil benytte kabotasje. Selvsagt innenfor de reglene som gjelder til enhver tid, sier Sæther.