Her er Jernbanedirektoratets godssatsing
Nesten 40 konkrete tiltak skal bedre forholdene for gods på bane de neste 12 årene. Se hele listen her.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Jernbanedirektøren har nå fastsatt Handlingsprogrammet for jernbanesektoren fram til 2029. Programmet inneholder nesten 40 konkrete tiltak for å få økt, regularitet, hastighet og volum på godstrafikken på skinner.
– Den viktigste effekten av handlingsprogrammet er at dette gir en sterk satsing på effektiv og miljøvennlig mobilitet, enklere reiser og miljøvennlig godstrafikk, sier Slotsvik.
Programmet inneholder som nevnt en lang rekke konkrete tiltak rettet mot godstrafikken, som du kan se i listen nedenfor.
Det legges blant annet opp til modernisering og kapasitetsøkende tiltak på Alnabruterminalen i løpet av den første delen av planperioden. I første periode skal det også bygges en ny godsterminal på Hauerseter for kombitrafikk og tømmertrafikk, som kan avlaste Alnabru.
Her kan du lese hele handlingsprogrammet.
I NTP 2018-2029 er det lagt til grunn en godspakke på ca. 18 mrd. kr for hele planperioden, hvorav ca. 5,7 mrd. kr i første seksårsperiode. I tillegg er det igangsatt
strakstiltak for gods på bane som inkluderer forlengelse av kryssingsspor og mindre terminaltiltak.
Les også: Satte Solvik-Olsen på sporet
Godstiltakene beskrevet i NTP 2018–2029 er anslått å bidra til reduserte utslipp fra veg med 123 000 tonn CO2-ekvivalenter per år, og til god sikkerhet og mindre trengsel på veiene.
I forbindelse med utarbeidelsen av Godsstrategi for jernbanen 2016-2029 er det definert fire hovedmål:
• Vekstmål: 75 prosent vekst i volum (tonn) for kombitransport
• Pålitelighetsmål: 90 prosent ankomstpunktlighet i forhold til ruteplan
• Effektivitetsmål: 40 prosent økning i faktisk kjørt toglengde målt i snitt for alle godstog
• Terminal- og håndteringskostnader: 25 prosent reduksjon målt i kr per tonn for alle kombiterminaler
Da gjenstår det å se om de ulike tiltakene blir prioritert i de årlige budsjettprosessene.
Nedenfor ser du ulike tiltak som skal gjennomføres for å tilrettelegge for bedre godstransport på bane i de ulike delene av landet:
Tiltak for godstrafikken på Østlandet:
Effekt for kunder og næringsliv | Tiltak | Forventes tatt i bruk |
Økt kapasitet og effektivitet på Alnabru godsterminal | Først mindre strakstiltak, deretter en mer omfattende ombygging. | Første og andre seksårsperiode |
Økt kapasitet inn til Alnabru godsterminal fra nord | Ventespor Grorud stasjon | Første seksårsperiode |
Økt kapasitet og redusert framføringstid for lange godstog Alnabru–Kongsvinger | Nytt kryssingsspor og et forlenget kryssingsspor på henholdsvis Bodung og Galterud, nedleggelse av planoverganger på Seterstøa og Sander kryssingsspor, og to nye blokkposter. Tiltakene gir effekt sammen med stasjonstiltak på Sørumsand og Skarnes. | Første seksårsperiode |
Økt kapasitet og redusert framføringstid for lange godstog Kongsvinger– riksgrensen | Nytt eller forlenget kryssingsspor på strekningen, samt nedleggelse av planovergang på Magnor. | Andre seksårsperiode |
Økt kapasitet og redusert framføringstid for lange godstog, samt økt sikkerhet, Lillestrøm–Eidsvoll | Planovergangene på Bøn og Dal legges ned. Kryssingssporene på Jessheim og Bøn forlenges. | Første og andre seksårsperiode |
Økt kapasitet og redusert framføringstid for lange godstog Alnabru–Roa | Forlengelse av kryssingsporene på Monsrud, Nittedal. Forlengelsen på Nittedal er del av stasjonsprosjektet. | 2022 |
Forlengelse av Sandermosen kryssingssport | Andre seksårsperiode | |
Økt kapasitet og redusert framføringstid og transportkostnader Hamar–Elverum– Kongsvinger | Nye banekoblinger på Elverum og Kongsvinger, forlengede kryssingsspor på Løten og Kirkenær. ERTMS gir fjernstyring. | 2024 |
Reduserte klimagassutslipp og transportkostnader | Elektrifisering Hamar–Elverum– Kongsvinger. | Andre seksårsperiode |
Redusert transporttid og økt fleksibilitet mellom Sørlandsbanen og Randsfjordbanen/Bergensbanen. | Ny banekobling vest for Hokksund | Andre seksårsperiode |
Mer effektiv flis- og tømmertransport fra Flesberg terminal på Numedalsbanen | Signaltiltak på Kongsberg stasjon. | Første seksårsperiode |
Økt kapasitet for godstog Østfoldbanen Alnabru–Kornsjø/riksgrensen | Nye/forlengede kryssingsspor på Østfoldbanen Østre linje. | Andre seksårsperiode |
Økt kapasitet for biltransporter, kombiog vognlastgods på Holmen godsterminal i Drammen | Utvidelse av Holmen godsterminal og nedleggelse av Nybyen godsterminal. | Første seksårsperiode |
Nye markedsmuligheter og reduserte transportkostnader for kombigods og tømmer | Ny kombi- og tømmerterminal på Hauerseter. | Første seksårsperiode |
Nye markedsmuligheter for industrigods | Ny godsterminal i søndre Østfold | I planperioden |
Nye markedsmuligheter for industrigods | Godskonsept Vestfold/Telemark | I planperioden |
Færre feil, bedre kapasitet for godstog | Sørlandsbanen, strekningsvis fornyelse av kontaktledningsanlegg | Første og andre seksårsperiode |
Reduserte transportkostnader og økt tømmervolum fra MidtTelemark. | Ny tømmerterminal i MidtTelemark, til erstatning for Bø og Lunde. | I planperioden |
Økt kapasitet for tømmertog fra Kongsvinger-regionen Relokalisering av Norsenga tømmerterminal på Kongsvinger | Relokalisering av Norsenga tømmerterminal | I planperioden |
Økt kapasitet for tømmer fra Oppland | Ny tømmerterminal på Rudshøgda | I planperioden |
Mer effektiv godstrafikk fra Ringerike | Elektrifisering av strekningen Hønefoss stasjon – Follum | Første seksårsperiode |
Mer effektiv tømmertransport fra Flesberg terminal på Numedalsbanen | Signaltiltak på Kongsberg stasjon. | Første seksårsperiode |
Mer effektiv godstrafikk fra Sørlandsbanen mot Randsfjordbanen | Banekobling ved Hokksund | Andre seksårsperiode |
I tillegg legges det opp til å legge til rette for godstrafikk fra en ny terminal på Larvik havn tidlig i perioden.
Tiltak for godstransport i Nordland og Trøndelag:
Effekt for kunder og næringsliv | Tiltak | Forventes tatt i bruk |
Økt sikkerhet og kapasitet for person- og godstrafikk, samt reduserte kostnader for trafikkstyring | ERTMS gir fjernstyring på Nordlandsbanen | 2022 |
Økt kapasitet for lengre godstog Trondheim–Bodø | ERTMS med fjernstyring gir effekt av forlengede kryssingsspor på Røkland og Bodø. Sportiltak i Mo i Rana og på Dunderland stasjon. Sukkertoppen kryssingsspor | 2022
2022
I løpet av planperioden |
Økt kapasitet på Fauske godsterminal | Utbedring av dagens terminal | Første seksårsperiode |
Økt kapasitet og mer rasjonell godshåndtering på kombi- og malmterminalen på Ofotbanen | Mindre tiltak Narvik stasjon. Utbygging av Narvik stasjon. Narvik omformerstasjon. Utbedring av Narvikterminalen. | 2019 2022 2022 Første seksårsperiode |
Økt sikkerhet og kapasitet for person- og godstrafikk, samt reduserte kostnader for trafikkstyring | ERTMS gir fjernstyring på | 2024 og 2027 |
Økt kapasitet for kombitrafikken Oslo–Trondheim | Ny godsterminal på Heggstadmoen og Heimdal stasjon spor 3 | 2018 |
Økt toglengde på godstog til og fra Trondheim | Forlengelse av to spor på Trondheim stasjon ved hjelp av | Første |
Økt kapasitet for lengre godstog Oslo–Trondheim | Forlengelse av Ler og Kvam kryssingsspor | Første |
Tiltak for godstransport i Hordaland og Sogn og Fjordane:
Effekt for kunde og næringsliv | Tiltak | Forventes tatt i bruk |
Økt kapasitet på Nygårdstangen godsterminal i Bergen. | Utbedring av dagens terminal | 2024 |
Økt kapasitet for lange godstog Oslo–Bergen | Forlenget kryssingsspor på
| 2023
|
Raskere framføring av godstog Oslo–Bergen | Planskilt adkomst til plattform på Gol og Geilo stasjoner, samt andre mindre tiltak. | Første seksårsperiode |
Mer effektiv tømmertransport og reduserte transportkostnader på Randsfjordbanen | Elektrifisering av sidesporet mellom Hønefoss og Follum | Første seksårsperiode |
Tiltak for godstransport i Agder og Rogaland:
Effekt for kunder og næringsliv | Tiltak | Forventes tatt i bruk |
Færre feil og bedre strømforsyning | Nytt kontaktledningsanlegg Egersund – Moi | 2019 |
Færre forsinkelser, mulighet for økt kapasitet for gods på Oslo–Kristiansand–Stavanger | Forbedret kontaktledningsanlegg Sira– Krossen | 2021 |
Økt kapasitet for lengre godstog Oslo–Kristiansand– Stavanger | Forlengelse av kryssingssporene på Ogna, Hellvik og Nærbø. Nytt kryssingsspor nær Ganddal. Forlengelse av andre kryssingsspor mellom Egersund og Kongsberg. | Første og andre seksårsperiode |