Amazon tar trikken
I samarbeid med lokale partnere lanserer Amazon et nytt pilotprosjekt i Frankfurt for å levere pakker med nullutslipp ved hjelp av trikken.
Amazon har satt av mer enn én milliard euro de kommende årene til å utvikle og utvide sin elektriske transportinfrastruktur i Europa, med mål om å oppnå en klimanøytral leveringsmodell innen 2040.
Denne uken kan selskapet melde at de har tatt et nytt, men foreløpig lite steg mot en bærekraftig fremtid. Pilotprosjektet i Tyskland kan imidlertid få større betydning om piloten blir vellykket. I
Frankfurt tester selskapet ut «Gütertram», en trikk dedikert til
pakkeleveranser.
Prosjektet er en del av forskningsinitiativet «LastMileTram
RheinMain V» ved Frankfurt University of Applied Sciences, i samarbeid med
Verkehrsgesellschaft Frankfurt am Main (VGF) og Intermodal City Injections, en
samarbeidsgruppe mellom Amazon Transportation Services (ATS) og Amazon
Logistics (AMZL).
Trikkens rolle i leveringskjeden er å frakte pakker fra
utkanten av byen til sentrum, hvor elektriske lastesykler tar over og sørger
for den siste leveransen til kundene. Denne løsningen muliggjør en
leveringskjede med nullutslipp fra start til slutt og bidrar til å redusere
trafikkbelastning i tettbygde strøk.
– Dekarbonisering av vårt logistikksystem
er en viktig del av vår strategi for å nå målet om å bli CO2-nøytrale innen
2040, sier Martin Andersen, direktør for Amazon Logistics i Europa. Han
understreker at samarbeid med lokale partnere som VGF og UAS er avgjørende for
å utvikle og teste slike innovative løsninger. Amazon har i flere år arbeidet
med å elektrifisere transportnettverket sitt, og dette prosjektet føyer seg inn
i rekken av lignende initiativer.
I 2023 ble over 150 millioner pakker levert i
Europa ved hjelp av elektriske varebiler, lastesykler og andre
nullutslippskjøretøy. Nå ser selskapet mot fremtiden, der trikker og andre
transportsystemer kan spille en stadig viktigere rolle i å oppnå
nullutslippsleveranser i storbyer som Frankfurt.