Amazon tar trikken

I samarbeid med lokale partnere lanserer Amazon et nytt pilotprosjekt i Frankfurt for å levere pakker med nullutslipp ved hjelp av trikken.

Amazon har satt av mer enn én milliard euro de kommende årene til å utvikle og utvide sin elektriske transportinfrastruktur i Europa, med mål om å oppnå en klimanøytral leveringsmodell innen 2040. 

Denne uken kan selskapet melde at de har tatt et nytt, men foreløpig lite steg mot en bærekraftig fremtid. Pilotprosjektet i Tyskland kan imidlertid få større betydning om piloten blir vellykket. I Frankfurt tester selskapet ut «Gütertram», en trikk dedikert til pakkeleveranser. 

Prosjektet er en del av forskningsinitiativet «LastMileTram RheinMain V» ved Frankfurt University of Applied Sciences, i samarbeid med Verkehrsgesellschaft Frankfurt am Main (VGF) og Intermodal City Injections, en samarbeidsgruppe mellom Amazon Transportation Services (ATS) og Amazon Logistics (AMZL). 

Trikkens rolle i leveringskjeden er å frakte pakker fra utkanten av byen til sentrum, hvor elektriske lastesykler tar over og sørger for den siste leveransen til kundene. Denne løsningen muliggjør en leveringskjede med nullutslipp fra start til slutt og bidrar til å redusere trafikkbelastning i tettbygde strøk. 

– Dekarbonisering av vårt logistikksystem er en viktig del av vår strategi for å nå målet om å bli CO2-nøytrale innen 2040, sier Martin Andersen, direktør for Amazon Logistics i Europa. Han understreker at samarbeid med lokale partnere som VGF og UAS er avgjørende for å utvikle og teste slike innovative løsninger. Amazon har i flere år arbeidet med å elektrifisere transportnettverket sitt, og dette prosjektet føyer seg inn i rekken av lignende initiativer. 

I 2023 ble over 150 millioner pakker levert i Europa ved hjelp av elektriske varebiler, lastesykler og andre nullutslippskjøretøy. Nå ser selskapet mot fremtiden, der trikker og andre transportsystemer kan spille en stadig viktigere rolle i å oppnå nullutslippsleveranser i storbyer som Frankfurt. 

Powered by Labrador CMS