Yara bygger nettverk av fyllestasjoner for ammoniakk
Yara har bestilt 15 flytende og landbaserte bunkringsterminaler for å bygge et skandinavisk nettverk av fyllestasjoner for grønn ammoniakk til skip.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Yara International og Azane Fuel Solutions har signert en kommersiell avtale om å etablere et nettverk av bunkersterminaler for fylling av karbonfri ammoniakk i Skandinavia. Terminalene vil bli designet og konstruert av Azane Fuel Solutions og levert til Yara. Plantenæringsprodusenten Yara, som er en av verdens største produsenter av ammoniakk, vil nå bruke denne posisjonen til å levere grønn ammoniakk til skipsnæringen.
Nettverket av de grønne flytende bunkringsterminalene er et stort skritt i retning av å gjøre skipsfarten fossilfri. Initiativet ble hyllet av næringsminister Jan Christian Vestre, da det ble offentliggjort på Salt ved kaikanten i Oslo fredag morgen.
– Dere beviser at det er mulig å nå klimamål. Dette er et forbildeprosjekt som han være en gamechanger internasjonalt, sa Vestre.
– Vi er en maritim nasjon, og vi er en energinasjon. La oss nå vise verden at vi kan lede an i det grønne skiftet, sa næringsministeren.
- Sam Eyde ville vært stolt
I fjor mottok Azane-aksjonærene, Amon Maritime og ECONNECT Energy offentlige midler fra Norges Grønn Plattform program for å utvikle og bygge den første pilotenheten. De skal ferdigstille pilotterminalen sammen med tilskudd fra Innovasjon Norge og Norges forskningsråd.
– Yaras far, Sam Eyde, hadde vært veldig stolt hvis han så hva dere har fått til på åtte måneder, skrøt Vestre.
Videre har Yara forhåndsbestilt opptil 15 enheter, tilstrekkelig til å dekke det skandinaviske markedet, i en flerårig kontrakt med Azane Fuel Solutions.
– Samarbeidet mellom Azane og Yara er en viktig milepæl for å dekarbonisere shipping, der vi utnytter Yaras omfattende produksjon og globale logistikk, sier Magnus Krogh Ankarstrand, leder av Yara Clean Ammonia.
– Disse bunkringsterminalene er sentrale brikker i puslespillet som må på plass for å sikre pålitelig og sikker ammoniakkforsyning, og løser langt på vei utfordringen med distribusjon av nullutslippsdrivstoff i Norge. Yara er glade for å være en del av prosjektet og det er ekstra gøy å kunne være med på å løfte et norsk teknologieventyr i det grønne skiftet, sier Ankarstrand.
På lekter eller land
Bunkersterminalene til Yara vil enten være lekterbaserte eller landbaserte. Begge terminaldesignene har lagringstanker og prosessanlegg som er egnet for sikker lagring, håndtering og overføring av ammoniakk. Bunkersterminalen er designet for effektiv lasting og lossing til/fra skip, og med mulighet for lasting og lossing av lastebiler.
Yara har lenge jobbet med mulighetene for å ta i bruk grønn ammoniakk i stor skala. Ammoniakk fra naturgass er i dag sentralt i produksjonen av kunstgjødsel, men dette gir også store utslipp, blant annet ved Yaras anlegg på Herøya. Ved å gå over til grønn ammoniakk som produseres fra ren hydrogen kan disse store utslippene kuttes, samtidig som man også åpner muligheten for å kutte utslipp et helt annet sted.
Tilgjengelig innen 2024
Gjennom denne avtalen bidrar Yara til at grønn ammoniakk som drivstoff vil være tilgjengelig for skip i Skandinavia innen 2024. Dette er svært viktig for rederne og skipsbyggere.
– For oss som bygger skip som skal gå på grønn ammoniakk, innebærer denne avtalen at vi nå kan være trygge på at drivstoffet er tilgjengelig for levering når de første fartøyene er ferdig bygget», sier André Risholm, administrerende direktør i Amon Maritime, styremedlem i Viridis Bulk Carriers og styreleder i Azane Fuel Solutions.
Jarand Rystad i Rystad Energy beskriver ammoniakk som en smart energibærer, som spesielt går godt i tospann med vindproduksjon av strøm.
– Solenergi passer godt med batterier, mens vind passer godt med hydrogen og ammoniakk. Det er smart å bruke overskuddet av elektroner når det blåser mye, til å produsere ammoniakk, fremfor at de går tapt, sa Rystad.