Støtte til 14 nullutslippsfartøy
Skip med både ammoniakk, hydrogen og batterier som energikilde får støtte fra Enova på totalt over 1,2 milliarder kroner.
Enova har knyttet til programmene «Ammoniakk i fartøy», «Hydrogen i fartøy» og «Batteri i nullutslippsskip», tildelt støtte til sju ammoniakkskip og to hydrogenskip. I tillegg til fem elektriske skip og ett ladeanlegg.
Disse skipene skal bygges for nullutslipp og kunne seile utslippsfritt fra dag én.
– Hydrogen og ammoniakk vil være viktige energibærere i det grønne skiftet, og satsingen på grønn skipsfart er riktig og nødvendig. Det gir arbeidsplasser over hele landet og bidrar til at norsk næringsliv konkurrerer i verdenstoppen, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik.
– Enova er et viktig verktøy for å nå regjeringens klimamål. Derfor har denne regjeringen nesten tredoblet bevilgningen til Enova fra 3,3 milliarder kroner til 9,2 milliarder kroner siden den tiltrådte, sier han.
Totalt for prosjektene for hydrogen og ammoniakk i skip tildelt en støtte på over 940 millioner kroner.
Skal demonstrere
Målet er å demonstrere hydrogen og ammoniakk som nullutslippsløsninger i den maritime næringen, gjennom å etablere de første fungerende verdikjedene for hydrogen og ammoniakk i Norge.
Totalt mottok Enova 31 søknader til denne søknadsrunden for "Hydrogen i fartøy" og "Ammoniakk i fartøy", og blant disse var det ni søkere som blir innvilget støtte nå.
– Vi oppfordrer alle til å søke ved ny frist, som trolig blir i slutten av første kvartal 2025.
Det sier Elin Ulstad Stokland, målansvarlig for maritim transport i Enova.
– På grunn av den konkurransebaserte formen i støtteordningen, hadde vi ikke mulighet for dialog under søknadsbehandlingen. Men vi vil tilby møter med alle de som dessverre ikke nådde opp denne gangen.
I tillegg støtter Enova fem elektriske fartøy og ett dedikert ladeanlegg under ordningen «Batteri i nullutslippsskip», med en samlet støtte på over 281 millioner kroner.
Kutter 5000 tonn årlig
Disse prosjektene skal redusere utslipp fra norsk skipsfart og utvide bruken av batteridrevne skip, med en årlig reduksjon på over 5000 tonn CO₂.
– Vi støtter de mest ambisiøse elektrifiseringsprosjektene og nødvendig ladeinfrastruktur, sier Andreas Forsnes Jahn, seniorrådgiver i Enova.
– Prosjektene viser potensialet for batteridrift og kan bane vei for økt elektrifisering av nærskipsfarten, legger han til.
Enova mottok 29 søknader til konkurransen. Neste søknadsfrist på programmet vil være i mars 2025.