NYBYGG: NCL Nordland og NCL Vestland gjøres i høst ferdig ved et verft i Kina. Sistnevnte leveres til NCL i november, mens NCL Nordland kommer noen uker etter.

Blir grønnere og mer effektive

I løpet av de neste to årene vil North Sea Container Line (NCL) ha tre skip med alternative drivstoff i drift. – Dette blir en stor konkurransefordel, sier Christian Knutsen i rederiet.

Knutsen har sammen med blant administrerende direktør i NCL, Bente Hetland, nettopp vært i Shanghai og sett på to kommende stoltheter for det tradisjonsrike norske rederiet. NCL Vestland og NCL Nordland er to nye containerskip som skal drives av metanol, og bidra til at NCL neste år kan kutte utslippene sine med 50 prosent.

Christian Knutsen, er CFO i NCL.

NCL Vestland er nå i gang med sjøtesting og er klar til levering i november, mens NCL Nordland er et par måneder etter søsterskipet i utvikling. Begge vil være i drift tidlig i 2025, forteller Christian Knutsen, som er CFO i NCL.

– De to nye skipene vil erstatte tre av skipene vi har i dag, og sørge for betydelig reduksjon i våre utslipp, sier Knutsen.

Samarbeid med kunder

NCL har håndtert all Elkems eksport siden midten 1990-tallet, og de to metanol-skipene er et samarbeidsprosjekt med Elkem og Skretting. Skipene skal gå i trafikk på strekningen mellom Rotterdam og Stokmarknes.

– Vi er positivt overrasket over hvor klimabevisste våre kunder er. En vesentlig andel av vår kapasitet er nå låst på lange miljøkontakter, sier Knutsen. Vi tror nøkkelen er å balansere reduksjon av klimagasser med kostnader, fremfor et ensidig fokus på nullutslipp.

– Det er Elkem-kontrakten som gjør at vi har kunnet finansiere disse skipene, men det vil gjerne være 300 til 350 kunder om bord, sier Knutsen.

De to nye skipene vil ha en kapasitet på 1300 TEU, mot 850 på skipene som i dag går på de samme rutene. Det kutter både utslipp og kostnader.

– Det gir oss en kostnadsreduksjon per enhet vi transportere på rundt 20 prosent. Det forbedrer vår konkurransesituasjon.

NCL Nordland og Vestland vil for øvrig være 149 meter lange og 18.800 dødvekttonn, og vil i likhet med NCLs andre skip ha egne kraner for maksimal fleksibilitet.

– Skipene er naturligvis også klargjort for landstrøm og har batteripakke om bord. Det er regenerering på kranene og en haug med små enøk-tiltak som gjør dem svært energieffektive, forteller Knutsen.

NCL Vestland er om kort tid klart til å settes inn på rutene til NCL.

Blir snart dyrere med utslipp

Selv om et drivstoff som metanol i dag er dyrere enn konvensjonelle drivstoff, tror Knutsen at det snart vil forandre seg, og at mange kanskje undervurderer effektene av skatter og avgifter som kommer. Skipsfarten er blitt en del av EUs kvotesystem (EU ETS – EU Emissions Trading System) og de neste årene vil redere måtte gradvis betale mer for sine utslipp. Fra januar 2025 implementeres FuelEU Maritime som regulerer karbonintensiteten i drivstoff for den maritime bransjen. Dette fører til gradvis økt krav om bruk av karbonnøytrale drivstoff.

– Vi så at EU ETS ville medføre en betydelig økning av drivstoffkostnadene våre. Ved å nå redusere dette opprettholder vi en konkurransefordel. Prisgapet mellom utslippsfrie og fossile drivstoff vil lukkes betydelig gjennom skattene som er pålagt på utslipp innen sjøfart. Vi tror at mange ikke har innsett hvor store disse blir, sier Knutsen.

Det er en av grunnene til at NCL ikke bare ser på metanol som fremtidens drivstoff. Enda mer tro har Knutsen på at ammoniakk blir en sentral energibærer på havet i fremtiden.

NCL Nordland og Vestland (øverst) og Yara Eyde er svært like. Kun drivlinjen og at førstenevnte har egne kraner skiller.

– Det er veldig interessant med ammoniakk. Metanol er gunstig nå, men det er en del bransjer som vil ha høyere betalingsvilje her enn shipping. Ammoniakkproduksjon er derimot mer skalerbart. Vi er overbevist om at ammoniakk vil få en betydelig rolle som drivstoff, sier Knutsen.

Yara og ammoniakk

Derfor har da NCL også ammoniakkskip under bygging. Yara Eyde er et samarbeidsprosjekt med nettopp Yara og belgiske CMB. TECH. Gjennom fellesforetaket NCL Oslofjord AS vil skipet driftes kommersielt, mens CMB. TECH står som reder. Yara Clean Ammonia skal også produsere den grønne ammoniakken som skipet skal gå på ved sin pilotfabrikk på Herøya.

Skipet er kontrahert og skal etter planen leveres sommeren 2026. Da skal det settes inn i trafikk mellom Oslo, Brevik og kontinentet.

Det vil da etter planen supplere Yaras forsyningskjede fra kunstgjødselfabrikken på Herøya, hvorfra elektriske Yara Birkeland i dag frakter containere til Brevik. Her skal i fremtiden Yara Eyde ta over transporten, og sørge for at Yara får en komplett nullutslippskjede fra fabrikk til Europa.

Yara Eyde er identisk med NCL Vestland og NCL Nordland, sett bort fra ammoniakk fremdrift og kraner.

– Yara Eyde blir et veldig energieffektivt skip. Vi skal ha kostnader i 2026/2027 som blir veldig konkurransedyktige. Men vi er avhengige av at prisgapet mellom diesel og nullutslippsdrivstoff tettes gjennom skatter på det fossile drivstoffet, sier Knutsen.

Jobber med el-løsning

Slik tenker NCL seg at et elektrisk godsskip på strekningen Bodø-Tromsø kan se ut.

Han forteller at NCL også jobber med elektriske løsninger på den kommende maritime forlengelsen av Nordlandsbanen mellom Bodø og Tromsø.

– Vi at batterier er interessant i mindre applikasjoner i mindre skip som skal gå over kortere distanser. Maritime batterier blir stadig bedre og faller i pris, sier Knutsen som heller ikke utelukker at elektrisk drift kan bli aktuelt på strekninger mellom Norge og kontinentet innen få år.

Powered by Labrador CMS