STILLs Roar Andersen (i front) overleverte nylig ti nye trucker til SalMar på Trøndelagskysten. 02.11.2016.Foto: STILL

Full «trøkk» på SalMar

Truck-veteranen Roar Andersen var nylig ute hos lakseprodusenten SalMar på Frøya med ti nye litium-ion-versjoner av STILL EXU-S 24.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette er lavtløftende ledetrucker, og på vei er også en høytløftende ledetruck av typen EXD-S 20.

Andersen, salgssjef i STILL, region nord, er opptatt av å tilfredsstille oppdrettskonsernet på Trøndelagskysten som er ekstremt opptatt av nyskapende teknologiløsninger.

Denne gangen falt valget på Litium-ion for å øke antall effektive minutter i logistikkarbeidet, og da spesielt på lasting og lossing.

- Raskere. Mer volum per tidsenhet. Bedre teknologi. Slik må vi tenke hver eneste dag her på anlegget, sier vedlikeholdssjef Ole Meland i SalMar AS, omgitt av kassestablende robotarmer, automatiserte samlebånd og STILL-trucker.

Truckene henter kraften sin fra litium-ion-batterier. Sammenlignet med tradisjonelle syrebatterier er litium-ion-batteriene mer kompakte, vedlikeholdsfrie, lades raskt opp og mister ikke batterikapasitet over tid.

Gir kontroll

Flåtestyringssystemet STILL FleetManager har vist seg å være et kostnadsbesparende system på det gigantiske lakseanlegget.

- Systemet gir oss kontroll på tilgjengeligheten og kapasiteten i truckparken, samtidig som truckførerne har fått økt eierskap til truckene gjennom individuell tildeling av trucker. Skadene på både truckparken og bygningsmassen er nærmest eliminert etter at vi startet med FleetManager, forklarer vedlikeholdssjef Meland.

Godt samarbeid

Roar Andersen innrømmer at dette er en gledens dag for STILL Norge.

– Å få levere det siste innen internlogistikk til en aktør som er svært opptatt av fremtidens løsninger er bare stort. Vi takker for tilliten og gleder oss til å følge opp SalMar videre i årene som kommer, sier Andersen.

Powered by Labrador CMS