Bildet er tatt i forbindelse med cruiseskipet AIDAmar sitt anløp til Revierkaia fredag 12. april 2024. I den forbindelse ble det gjennomført tester av landstrømanlegget for cruiseskip på Revierkaia. Landstrøm-anlegget har vært i bruk siden 19. mai og åpnes offisielt tirsdag

Åpner nytt landstrømanlegg i Oslo

Oslo havn åpner tirsdag et landstrømanlegg på Revierkaia. 

Publisert Sist oppdatert

Landstrømanlegget på Revierkaia vil bidra til betydelige reduksjoner i klimautslippene fra cruiseskip som besøker Oslo. 

Den offisielle åpningen gjøres av Oslo Havns eier – byråd for kultur og næring – Anita Leirvik North. Åpningen skjer i forbindelse med anløpet til cruiseskipet AIDAluna, som ble koblet til landstrøm mandag kveld.

Fakta om anlegget

  • Landstrøm er elektrisk kraft som leveres fra et strømanlegg på land til skip som ligger til kai. Dette gjør at skipene kan slå av sine dieselmotorer og bruke elektrisitet fra land i stedet.

  • Oslo Havn har fått tilsagn om 27,5 millioner i ENOVA-støtte til landstrømanlegget på Revierkaia.

  • Faktisk kostnad for anlegget er 65 millioner. 

  • I løpet av 2025 åpner Oslo Havn landstrømanlegg til cruiseskip på Filipstadkaia. Da har begge cruisekaiene i Oslo landstrøm.

  • Landstrømanlegget å Revierkaia har en kapasitet på 16MW og kan levere land- og ladestrøm til cruiseskip og til elektriske busser.

– Vi har svært høye miljømål og jobber for å bli verdens første utslippsfrie by. Nå kan cruiseskipene koble seg til landstrøm på Revierkaia og det er et viktig skritt for en mer miljøvennlig cruise- og turistnæring i Oslo, sier North. 

– Dette er en stor dag for oss, som markerer at vi er nærmere å oppfylle vår ambisiøse nullutslippsvisjon, sier Einar Marthinussen, kommersiell direktør i Oslo Havn.

Mot nullutslippshavn

Oslo Havn har som mål å kutte klimagassutslippene med 85 prosent innen 2030 og bli en nullutslippshavn på litt lenger sikt.

– Oslo Havn tar sitt ansvar for å tilrettelegge å følge opp felleserklæringen for en mer miljøvennlig cruisenæring på største alvor. Vi jobber målbevisst med dette hver dag, sier Marthinussen.

Selv om landstrømanlegget åpnes offisielt først nå, har det vært i bruk siden 19. mai.

– Vi er veldig glade for å kunne forsyne våre AIDA-skip med landstrøm i Oslo havn, en viktig havn i Nord-Europa. Landstrøm er en relevant teknologi for oss på veien mot netto nullutslipp i skipsdriften. Med igangsettingen av dette systemet kan våre cruiseskip nå få grønn energi fra land i 12 havner i seks europeiske land, sier Dirk Inger, senior visepresident for kommunikasjon og bærekraft hos AIDA Cruises. 

20 av 43

Så langt har 20 av 43 cruiseskip skrudd av dieselmotorene og koblet seg til anlegget i denne perioden. Flere og flere cruiseskip klargjøres for å kunne ta imot landstrøm. 

Den offisielle åpningen gjøres av Oslo Havns eier - byråd for kultur og næring - Anita Leirvik North.

– Cruiseskipene er en del av turistnæringen til Oslo, og benytter seg av Oslos fantastiske kultur-, underholdnings- og fritidstilbud. Dette viser at cruiserederiene er med på det grønne skiftet i Oslo og det gjør dem til attraktive samarbeidspartnere for den lokale reiselivsnæringen. Allerede i 2026 vil vi ha en klar forventning om at alle cruiseskip som anløper Revierkaia kobler seg til landstrøm, sier byråd Leirvik North. 

I 2025 åpner Oslo Havn også landstrømanlegg for cruiseskipene som anløper Filipstadkaia.

De nye landstrømanleggene har potensial til å redusere utslippene fra cruiseskip innenfor Oslo kommunes sjøgrense med opptil 80 prosent i løpet av de neste 3–4 årene, etter hvert som alle cruiseskip må koble seg til landstrøm. 

– Dette er et viktig skritt mot å nå våre ambisiøse klimamål for havna og for byen. Oslo har ambisiøse klimamål, og det er en klar forventning fra oss om at alle næringsaktører som opererer på vann og på land i Oslo støtter opp om den visjonen, sier byråd North. 

Det nye landstrømanlegget er dimensjonert for fremtiden og flerbruk. Når cruiseskipene om noen år trolig får batterier, kan de lade og seile utslippsfritt inn og ut av byen. Innen jul vil også Oslos elektriske busser kunne lade batteriene fra det samme anlegget. 

Powered by Labrador CMS