Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Click to add caption

Skattesnusk, bruksforbud, kabotasjebrudd og førerkortbeslag 

I løpet av to døgn med kontroller av transportbransjen, avdekket Skatteetaten, Statens vegvesen og politiet en lang rekke lovbrudd.

Over to dager tidlig i april gjennomførte Skatteetaten sammen med Statens vegvesen og politiet felles kontroll av transportbransjen. I løpet av to kontrolldøgn ble om lag 400 kjøretøy kontrollert. Både tunge og lette kjøretøy ble stoppet ved trafikkstasjoner og langs veien på Jessheim og i Drammensområdet.

– Transport er en bransje med risiko for arbeidslivskriminalitet, der også skatte- og avgiftskriminalitet gjerne er en del av bildet, slik vi tidligere har erfart i varebilsegmentet. Vi ønsket å utvide vår eksisterende kunnskap med å gjennomføre kontroller gjennom hele døgnet for å se på etterlevelsen, sier skattekrimsjef Erik Nilsen i Skatteetaten i en pressemelding.

Under transportkontrollene kontrollerte Skatteetaten til sammen 140 virksomheter og avdekket flere grove regelverksbrudd, deriblant flere virksomheter som ikke var registrert inn i merverdiavgiftsregisteret. Kontrollen avdekket også en rekke personer i arbeid, som det ikke er sendt inn fullstendige opplysninger på via a-melding. I tillegg påtraff etaten flere i arbeid, som ikke var registrert med et ansettelsesforhold, der flere av disse mottok ulike ytelser fra Nav.

– Bevisste brudd på regelverket

– Det er alvorlig at vi avdekker slike grove og bevisste brudd på regelverket, der enkeltaktører forsøker å unndra seg skatter og avgifter på bekostning av fellesskapet. Vi har flere aktører vi vil følge opp i ettertid – også sammen med Nav. Vi finner både sjåfører og «hjelpemenn» på ytelser som ikke er registrert i noe arbeidsforhold, her kan det være risiko for at de melker systemet i begge ender, sier Nilsen.

Skatteetaten sikret innbetaling av utestående skatte- og avgiftskrav på i overkant av 1,3 millioner. Etaten har også kontaktet flere oppdragsgivere, der transportøren har utestående skatt eller avgiftskrav, for å sikre dekning av forfalte krav. Skatteetaten har også anledning til å gjøre løyvegarantier gjeldende og få utbetalt garantibeløpet, i tilfeller der transportøren skylder penger. I etterkant av kontrollene har enkelte fått varsel om dette. 

Det ble også gjort kontroller rundt bruken av utenlandsregistrerte kjøretøy og kontroll av «farget diesel» som er avgiftsfri, her ble ikke avdekket regelbrudd. 

Kabotasjebrudd

Under kontrollene gjennomførte Vegvesenet kontroll av kjøre- og hviletid, beltebruk, overlast, og kabotasje. Dette medførte en rekke reaksjoner for både lette og tunge kjøretøy.

– To kjøretøy fikk 60.000 i gebyr under kontrollen, en for brudd på kabotasjeregelverket og en for manglende godstransportløyve. For å sikre like konkurransevilkår i bransjen, er det viktig for oss at vi avdekker slike forhold, sier Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.

Utrykningspolitiet kontrollerte 333 lette kjøretøy og 45 tunge kjøretøy. Det resulterte blant annet i tre førerkortbeslag, 10 forenklede forelegg for fart og en anmeldelse.

Powered by Labrador CMS