Illustrasjonsfoto:

- En kontinuerlig utfordring

Kvinner og minoritetsgrupper er spesielt utsatt for mobbing og trakassering til sjøs. Det viser en vitenskapelig studie av Cecilia Österman og Magnus Boström ved Sjöfartshögskolan ved Linnéuniversitetet i Kalmar.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Cecilia Österman.

Så mange som halvparten av de kvinnelige sjøfolkene som var med i forskningen – gjort i 2021 – sier de har blitt utsatt for dette. Slik burde det ikke være, når vi skriver 2022.

- Arbeid til sjøs er et maskulint kodet yrke med en sterk kultur, som verdsetter praktisk erfaring. Arbeidet ombord er i stor grad preget av usikre ansettelsesforhold, høy arbeidsbelastning og i blant motstridende krav om å arbeide både effektivt og sikkert. Dette er grobunn for arbeidsmiljøproblemer, som øker risikoen for mobbing og trakassering på arbeidsplassen. Dette kan også føre til sykdom og ulykker.

Kjenner miljøet

Magnus Boström

Cecilia Österman er arbeidsmiljøforsker og Magnus Boström er kommunikasjonsforsker – i tillegg til at de begge er universitetslektor i sjøfartsvitenskap. Arbeidsplassen er Norges Sjøfartshøgskole, Linnéuniversitetet i Kalmar. Begge er aktive i Sjøfartshøgskolens forskningsgruppe, som blant annet studerer skipsfartens forhold, aktivitetene om bord og hvordan det påvirker sjøfolks sikkerhet, helse og trivsel. Begge har bakgrunn som sjøoffiser. Cecilia Österman som sjøingeniør og Magnus, Boström som sjøkaptein.

Definisjonen

Selv om det ikke finnes standardiserte definisjoner, brukes begrepet «mobbing på jobb» generelt om gjentatte og regelmessige aktiviteter, prosesser og atferd som påvirker en utsatt person negativt.

Noen eksempler inkluderer å trakassere, fornærme eller sosialt ekskludere en person, ofte over en lengre periode. Derfor regnes ikke en enkelt hendelse generelt som mobbing. Dessuten inkluderer mobbing ofte en maktubalanse mellom partene. Denne ubalansen kan reflektere den formelle maktstrukturen, der en medarbeider blir mobbet av en overordnet, eller være et resultat av uformelle maktstrukturer mellom kollegaer.

Begrepet «trakassering» deles ofte inn i fysiske og psykiske former – seksuell trakassering og vold på arbeidsplassen, er eksempler på førstnevnte type, mens sistnevnte inkluderer ikke-fysisk mishandling, for eksempel mobbing.

Dårlig ledelse

Cecilia Östermans og Magnus Boströms rapport «Workplace bullying and harassment at sea: A structured literature review» publisert i tidsskriftet «Marine Policy», rapporterer om en systematisk gjennomgang av vitenskapelig publisert litteratur om mobbing og trakassering til sjøs.

- Krenkende diskriminering forekommer på alle typer arbeidsplasser. Årsakene kan ofte finnes i mangler i det organisatoriske og sosiale arbeidsmiljøet. Det kan være uklarheter om roller, oppgaver og ansvar, usunn arbeidsbelastning med ledere som ofte mangler kunnskap, verktøy og forutsetninger å jobbe forebyggende med arbeidsmiljøarbeid, forklarer de to.

- Noen av de medvirkende årsakene til at sjøfartssektoren er spesielt hardt rammet av krenkende behandling på jobben, er de svake grensene mellom jobb og privatliv som råder om bord på skip. Mannskapet arbeider og bor sammen, ofte i lange perioder i stekk. Dette stiller ytterligere krav til fungerende ledelse og mellommenneskelige relasjoner i det sosiale miljøet, sier Cecilia Österman.

Samtidig kan den sosiale isolasjonen om bord gjøre det ekstra vanskelig for offeret å få støtte fra familie og venner når det oppstår.

Lite skjedd siden 1995

Rapporten viser utrolig nok, at det ikke har skjedd mye siden den første studien om temaet i var ferdig i 1995.

Andelen som blir mobbet og trakassert på arbeidsplasser til sjøs varierer i dag fra 8 prosent til 25 prosent av alle sjøfolk og over 50 prosent av sjøfolk som er kvinner. Disse tallene skiller seg ikke mye fra de tidligste studiene i faget.

- Selv om forskning på mobbing og trakassering på arbeidsplasser til sjøs blir mer vanlig, er det et generelt behov for fremtidig forskning, og da spesielt intervensjonsstudier, sier Magnus Boström, også han universitetslektor i sjøfartsvitenskap.

Veien videre

De to påpeker at det fremfor alt er det behov for å ta tak i de underliggende årsakene til krenkende diskriminering, for å sikre at ansatte til sjøs har anstendige arbeidsforhold. Ledere i land og offiserer om bord skal tilføres tilstrekkelige ressurser, nyttige verktøy og tilstrekkelig tid til proaktivt å redusere de faktorer som danner grobunn for mobbing og trakassering på arbeidsplassen.

- Vi må stille nye typer spørsmål for å få bedre og dypere innsikt om arbeidsforholdene om bord, sier Cecilia Österman. Med den spådde fremtidige mangelen på kvalifiserte folk til sjøfartsnæringen, er det nødvendig med tiltak for å bedre rekrutteringen av ny arbeidskraft og for å beholde eksisterende personell. Det handler om å beskytte ansatte til sjøs mot mobbing og trakassering og ivareta trivselen til alle på sjøen, uavhengig av alder, kjønn, etnisitet eller seksuell legning.

Ikke akseptert status

Cecilia Österman og Magnus Boström har også laget «Ogilla läget», en populærvitenskapelig brosjyre med tips om hvordan ledere og ansatte i sjøfartssektoren kan bidra til et godt organisatorisk og sosialt arbeidsmiljø.

Universitetslektorene har følgende råd til ledere innen sjøfart og annen maritim næring:

- Gjennom ditt lederskap, er du som leder en viktig rollemodell og fanebærer om bord. Ta deg tid til å være tilstede, og marker når du observerer upassende oppførsel. Krenkende særbehandling om bord, skal selvsagt håndteres når det oppstår, men det er viktig også å jobbe forebyggende gjennom det systematiske arbeidsmiljø- og sikkerhetsarbeidet. Vær oppmerksom på hendelser. Du må handle, hvis du for eksempel merker at ansatte ikke har tid til å ta en pause, økt irritasjon eller slurv i arbeidsgruppen. Det samme med uønskede seksuelle hentydninger, tjafsing eller annen nedsettende oppførsel. Få hjelp av ditt verneombud – arbeidsmiljøarbeidet skal gjøres i samarbeid!

Powered by Labrador CMS