NHO LT-leder Are Kjensli, NHO-sjef Ole Erik Almlid og andre ledere for NHOs landsforeninger var tirsdag i dialog med næringsminister Iselin Nybø (V) om konsekvenser og krav for å dempe virkningene av koronaviruset.

Bransjen krever kriseløsninger

Transport- og logistikknæringen stiller nå strenge krav til Regjeringen for å hindre krisetilstander. Koronaviruset er en trussel for både nasjonal og internasjonal transport.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag var NHO LT-sjef Are Kjensli, NHO-leder Ole Erik Almlid og andre ledere for NHOs landsforeninger i møte med næringsminister Iselin Nybø (V).

Dialogen handlet om konsekvensene for næringslivet og hvilke krav NHO stiller for å dempe virkningene av koronakrisen.

Krisesituasjon

Ifølge adm. direktør Are Kjensli i NHO LT har mange bedrifter i NHO-næringen merket koronavirkningen i flere uker.

– Virkningene fra Kina startet for de oversjøiske volumene og for flyfrakten allerede rett over nyttår. Nå ser vi også en reduksjon i transporten til/fra kontinentet for både vei og bane og Short Sea, forteller Kjensli til MTlogistikk.

NHO LT-sjefen understreker følgende:

– Fra primo mars merker vi i større og større grad at transport og distribusjon i Norge påvirkes. Vi ber derfor nå Regjeringen om å iverksette tiltak som er midlertidige og målrettede. Det kan være aktuelt å komme tilbake til mer langsiktige tiltak senere, sier Kjensli.

De viktigste tiltakene for transport- og logistikknæringen:

  1. Arbeidsgivers lønnsplikt under permittering må fjernes.
  2. Fjerne arbeidsgiverperioden ved sykemelding ved isolasjon og karantene grunnet smittefare.
  3. Arbeids- og overtidsbestemmelsene må være mer fleksible, eksempelvis med mulighet til økt overtid og forkortet hviletid.
  4. Midlertidig kutt i CO₂-avgiften på diesel.

I tillegg kommer NHO med 10 krav.

Powered by Labrador CMS