Bransjen krever kriseløsninger
Transport- og logistikknæringen stiller nå strenge krav til Regjeringen for å hindre krisetilstander. Koronaviruset er en trussel for både nasjonal og internasjonal transport.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tirsdag var NHO LT-sjef Are Kjensli, NHO-leder Ole Erik Almlid og andre ledere for NHOs landsforeninger i møte med næringsminister Iselin Nybø (V).
Dialogen handlet om konsekvensene for næringslivet og hvilke krav NHO stiller for å dempe virkningene av koronakrisen.
Krisesituasjon
Ifølge adm. direktør Are Kjensli i NHO LT har mange bedrifter i NHO-næringen merket koronavirkningen i flere uker.
– Virkningene fra Kina startet for de oversjøiske volumene og for flyfrakten allerede rett over nyttår. Nå ser vi også en reduksjon i transporten til/fra kontinentet for både vei og bane og Short Sea, forteller Kjensli til MTlogistikk.
NHO LT-sjefen understreker følgende:
– Fra primo mars merker vi i større og større grad at transport og distribusjon i Norge påvirkes. Vi ber derfor nå Regjeringen om å iverksette tiltak som er midlertidige og målrettede. Det kan være aktuelt å komme tilbake til mer langsiktige tiltak senere, sier Kjensli.
De viktigste tiltakene for transport- og logistikknæringen:
- Arbeidsgivers lønnsplikt under permittering må fjernes.
- Fjerne arbeidsgiverperioden ved sykemelding ved isolasjon og karantene grunnet smittefare.
- Arbeids- og overtidsbestemmelsene må være mer fleksible, eksempelvis med mulighet til økt overtid og forkortet hviletid.
- Midlertidig kutt i CO₂-avgiften på diesel.
I tillegg kommer NHO med 10 krav.