NHO LT-leder Are Kjensli, NHO-sjef Ole Erik Almlid og andre ledere for NHOs landsforeninger var tirsdag i dialog med næringsminister Iselin Nybø (V) om konsekvenser og krav for å dempe virkningene av koronaviruset.

Bransjen krever kriseløsninger

Transport- og logistikknæringen stiller nå strenge krav til Regjeringen for å hindre krisetilstander. Koronaviruset er en trussel for både nasjonal og internasjonal transport.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag var NHO LT-sjef Are Kjensli, NHO-leder Ole Erik Almlid og andre ledere for NHOs landsforeninger i møte med næringsminister Iselin Nybø (V).

Dialogen handlet om konsekvensene for næringslivet og hvilke krav NHO stiller for å dempe virkningene av koronakrisen.

Krisesituasjon

Ifølge adm. direktør Are Kjensli i NHO LT har mange bedrifter i NHO-næringen merket koronavirkningen i flere uker.

– Virkningene fra Kina startet for de oversjøiske volumene og for flyfrakten allerede rett over nyttår. Nå ser vi også en reduksjon i transporten til/fra kontinentet for både vei og bane og Short Sea, forteller Kjensli til MTlogistikk.

NHO LT-sjefen understreker følgende:

– Fra primo mars merker vi i større og større grad at transport og distribusjon i Norge påvirkes. Vi ber derfor nå Regjeringen om å iverksette tiltak som er midlertidige og målrettede. Det kan være aktuelt å komme tilbake til mer langsiktige tiltak senere, sier Kjensli.

De viktigste tiltakene for transport- og logistikknæringen:

  1. Arbeidsgivers lønnsplikt under permittering må fjernes.
  2. Fjerne arbeidsgiverperioden ved sykemelding ved isolasjon og karantene grunnet smittefare.
  3. Arbeids- og overtidsbestemmelsene må være mer fleksible, eksempelvis med mulighet til økt overtid og forkortet hviletid.
  4. Midlertidig kutt i CO₂-avgiften på diesel.

I tillegg kommer NHO med 10 krav.

Powered by Labrador CMS