Rhenus skal sørge for leveranser til Morrow via Arendal Havn
Bygging av gigantisk batterifabrikk på trappene.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Morrow Batteries skal bygge en gigantisk battericellefabrikk i Arendal, og byggingen av fabrikken krever store forsyninger.
Råbygget for batterifabrikk 1 er allerede i ferd med å reise seg, og i løpet av året kommer Norges største batteriforskningssenter i drift i Grimstad. Testproduksjonen skal starte våren neste år, og samme høst skal kommersiell batteriproduksjon starte.
At de første 500 40-fots containerne med produksjonsutstyr kommer på plass, skal Rhenus Norway sørge for.
Forsyningene skal gå via Arendal Havns kaier i Eydehavn.
– Vi går sammen med en innovativ og fleksibel speditør. Rhenus Norway har utviklet en løsning som kombinerer sjøfrakt, integrert håndtering i Europa og last mile-tjenester i Arendal, skreddersydd til dette svært krevende logistikkprosjektet, sier CEO Lars Christian Bacher i Morrow.
Nært samarbeid
Avtalen innebærer etablering av en ny logistikk-hub, noe som ikke ville vært mulig uten et godt samarbeid med Arendal Havn.
– Vårt nære samarbeid med havnemyndighetene er essensiell for vår suksess, sier Bacher.
Avtalen omfatter de første 500 containerne med utstyr. Med 40 fots containere tilsvarer dette et volum tilsvarende 12.000 paller. Rhenus Norway vil etablere konteinerhåndtering og lager-operasjoner i Eydehavn.
– Dette er et viktig oppdrag for Rhenus Norway. Vi ser frem til samarbeidet med Morrow, Eydehavn og alle de lokale aktørene som har støttet prosessen så langt. Eydehavn blir et viktig knutepunkt for alle typer gods, sentralt beliggende mellom Grenland/Larvik og Kristiansand med ukentlige seilinger til Kontinentet. I fremtiden vil dette gi Arendal sjøtilgang til de 18 havneterminalene vi opererer med distribusjon over hele Europa, sier daglig leder Bent Thomasen i Rhenus Norway.
Forventer stor vekst i Arendal
Arendal Havn ser for seg stor vekst som følge av etableringen av batterifabrikken. Forsyningen av produksjonsutstyr er starten på eventyret for havnefogd Rune Hvass.
– Effektiv håndtering, lave kostnader og kundefokus har gitt sterk vekst og stor økning i varestrømmen de seneste årene. Vi skal nå styrke havnen ytterligere. Etableringen av en effektiv kontainer og roro-terminal i Eydehavn vil gi både Morrow og andre virksomheter i regionen en fordel på både kostnader og bærekraft, sier han.
Det meste av råvarer som Morrow Batteries AS skal benytte når produksjonen kommer i gang, vil komme inn til Eydehavn med store bulkbåter. Ferdige batterier skal med roro eller container primært til Europa.
– Vi får en stor økning i bulk inn og ferdigvarer ut. I tillegg kommer spin-offs, har Hvass fortalt til MT tidligere.