Strekningen mellom Rovaniemi og Kirkenes er 500 km, men noen jernbane blir trolig aldri bygget her.

Arktisk jernbane skrinlegges

Norge og Finlands prosjekt med jernbane mellom Rovaniemi og Kirkenes, har ikke livets rett, mener ekspertgruppe.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var høsten 2017 at den finske transportministeren Anne Berner tok initiativ til en utredning om en jernbanestrekning mellom Rovaniemi i Finland og sannsynligvis Kirkenes i Norge. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var med på tanken, og så for seg store muligheter for vekst og utvikling i nordområdene

Men, nå har en arbeidsgruppe konkludert med ta prosjektet er urealistisk og ulønnsomt.

Ifølge gruppen må rundt 2,5 millioner tonn gods fraktes mellom Rovaniemi og Nordishavet for at driftskostnadene på banen skulle dekkes. Dette mener gruppen er helt urealistisk, med mindre det plutselig skjer en stor forandring i næringsstrukturen i området, heter det i rapporten som ble overrakt Berner mandag.

Rapporten tar for seg ulike fremtidscenarier for en eventuell jernbane, og den beste løsningen vil være en 500 km lang strekning mellom Rovaniemi og Kirkenes som knyttes til den planlagte tunnelen mellom Helsniki og Tallin i Estland – det såkalte Rail Baltica-prosjektet. Dette vil kunne være en betydelig endring, men er imidlertid langt unna, og krever betydelig og detaljert planlegging.

Påvirkningen på samenes reindrift er også vektlagt i rapporten. Samerådet har i den forbindelse forfattet en resolusjon som sier at en jernbane vil ha stor påvirkning på inntekten fra reindrift i området.

- Jeg kan klart si at det ikke finnes noen måte å lage en jernbane fra Rovaniemi til Kirkenes uten å skade samisk kultur, samisk reindrift eller fiske, sier president i samerådet, Åsa Larsson-Blind til Barents Observer.

Powered by Labrador CMS