Arbeiderpartiets transportpolitiske talsmann, Sverre Myrli, refser Posten/Bring for å undergrave transportbransjen og norske lønns- og arbeidsvilkår. - Norske myndigheter har ansvaret for å gå foran for en mer seriøs transportbransje, og ikke ødelegge den, understreker han.

- Bring har ingenting i Polen å gjøre

– Hundre prosent statseide Posten har ingenting i Polen og Slovakia å gjøre. I stedet må de gå foran og kjempe for bedre sjåførlønninger i transportbransjen.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det understreker Arbeiderpartiets transportpolitiske talsmann og medlem av Stortingets transportkomité, Sverre Myrli.

Han viser til at Posten, som er hundre prosent eid av staten, har et stort samfunnsansvar.

– Posten skal ikke være med i denne runddansen i en tvilsom bransje. Det er ille nok at internasjonale selskaper driver med dette, nærmest tordnet Myrli i NRKs Debatten nylig.

Han mener at Det kongelige norske postverket driver en tvilsom butikk, med sosial dumping og på grensen av kriminalitet.

– Det er ikke slik vi skal ha det, understreker Myrli.

Næringsdepartementet er Postens arbeidsgiver. Her burde nok næringsministeren gå i tettere dialog med Posten/Brings ledelse, og hvor konsernets moralske forpliktelse burde understrekes sterkere, mener mange.

Bring styrkes i Polen

Det er på bakgrunn av at Bring Trucking styrker posisjonen i Øst-Europa med å etablere ny avdeling i Polen, at Aps transportpolitiske talsmann reagerer.

Myrli mener det ikke hører noen steds hjemme at norske stats-eide Bing Trucking etablerer seg i Polen og andre øst-europeiske land for å skaffe seg billig inntransport til Skandinavia.

- Et norsk statlig selskap som Bring og Posten skal ikke undergrave norske lønns- og arbeidsvilkår. Norske myndigheter har ansvaret for å gå foran for en mer seriøs transportbransje, og ikke ødelegge den, fremhever Aps transportpolitiske talsmann, Sverre Myrli.

Posten/Brings pressesjef, John Eckhoff, understreker at etablering av Polen-avdelingen er nødvendig for å kunne konkurrere på det europeiske transportmarkedet.

Ifølge Eckhoff skal det i starten investeres i fem biler. Hovedhensikten er å transportere gods fra den polske havnebyen Gdynia, og hvor Bring-avdelingen blir etablert.

Herfra skal øst-europeiske lastebilsjåfører frakte varer fra Polen til Skandinavia på polske vilkår og lønninger.

– Dette må vi gjøre for å stå sterkere i konkurransen på et beinhardt europeisk marked med utenlandske selskaper, understreker Eckhoff.

Han forteller at det i kabotasje-sammenheng skal skje med norske lønninger.

I likhet med Sverre Myrli reagerer lastebilgeneral Geir A. Mo kraftig på Bring Truckings oppførsel.

Ber Stortinget ta grep

 

– Det er på høy tid at Stortinget ser nærmere på statens rolle i denne virksomheten, og i Posten/Bring forøvrig, sier NLF-direktør Geir A. Mo til Lastebil.no.

Han reagerer sterkt på måten Posten/Bring går frem på.

– Vi vet fra før at nærmere 40 prosent av alt transportarbeid som utføres av Bring mellom de skandinaviske landene foregår med lavtlønnede østeuropeiske sjåfører ansatt i Bring Trucking. Nå vil de altså utvide denne andelen enda mer ved å etablere en ny avdeling i Polen. 

Han mener det ikke fremstår som forenlig med kravene som bør stilles til et statlig eierskap.

– Det blir mer og mer tydelig at norske skattepenger benyttes til å opprettholde en usunn transportvirksomhet som ødelegger vilkårene for næringen forøvrig. De driver de norske avdelingene med blodrøde tall, samtidig som de utvider sin virksomhet med billig arbeidskraft i Øst-Europa. Regelverket utnyttes til det fulle. Det er ikke noe pent skue, sier Mo.

Han trekker også frem den negative virkningen Brings virksomhet har på markedet forøvrig.

– At Posten/Bring får lov til å holde på med denne usunne forretningsmodellen bidrar til et enormt sterkt prispress i markedet, noe som illustreres ved at bunnlinjen blant de hundre største selskapene i Norge er på fattige én prosent. Staten leder altså an i «kappløpet mot bunnen». Det er rett og slett skammelig at dette tillates, sier NLF-direktøren, som mener det er på høy tid at Stortinget ser nærmere på hvordan staten utøver sitt eierskap i Posten/Bring.

Powered by Labrador CMS