Når det er så enkelt å bruke Airbnb og Über, hvorfor skal det være så vanskelig å bestille godstransport, tenkte Tommy Larsen, og fikk ideen til ASAP.

Appen som kobler kundene til sjåførene

Inspirert av Airbnb og Über har Tommy Larsen (30) laget den digitale plattformen ASAP, som skal gjøre det enklere og rimeligere for kundene å sende pakker. Samtidig skal sjåførene få bedre betalt.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med appen ASAP er tanken at den som trenger noe transportert, kan legge ut transporten på anbud og bli koblet direkte til sjåfør og bil uten mange fordyrende mellomledd.

– Transportbransjen er preget av store dominerende selskap. Og det er mange ledd som skal ha en del av kaka når en vare skal kjøres fra A til B. Både varehus, distribusjon, transportselskap og sjåfør skal ha sitt. Vi vil gjøre både sjåføren og kunden til vinnerne, sier Tommy Larsen, driftssjef i ASAP i en pressemelding.

I appen vil transportbestiller se helt konkret hvilken sjåfør som kan ta på seg transportoppdraget til hvilken pris og i hvilket tidsrom. Navn, bilde av sjåføren og telefonnummer til sjåføren er også tilgjengelig. Man kan velge hva slags transportmiddel som passer for forsendelsen, fra liten varebil til tung lastebil – eller man kan legge inn beskrivelse/størrelse av det som skal sendes, så er det opp til transportøren å bestemme hva slags utstyr som skal brukes.

Sjåførene som gir tilbud får rask tilbakemelding på om de får oppdraget, og kan ha dialog med kunden underveis, via en chat-funksjon.

Med noen enkle tastetrykk kan hvem som helst bestille transport av nær sagt hva som helst via ASAP-appen.

ASAP har ingen egne sjåfører, men er mer en møteplass for kunder og transporttilbydere. ASAP ble lansert 1. juni, og etter to virkedager er 28 transportselskap registrert på plattformen, får MT opplyst.

– Etter at oppdraget er gjennomført, får sjåføren pengene direkte inn på sin konto senest to uker senere. Det er ingen oppstartskostnader, sjåføren setter selv prisen, beholder en høyere andel av inntektene og slipper administrasjon, forklarer Larsen.

Trenger flere sjåfører

Tommy Larsen presiserer at flere sjåfører gjerne må registrere seg, dersom de er klare for flere oppdrag.

– Sjåførene må være tilknyttet et mva-registrert selskap, og registrere seg med navn, bilde og transportmiddel, sier han.

Les også: - Hvorfor skal det være så vanskelig å bestille godstransport?

Dersom sjåførene og transportselskapene ikke får noen kunder, koster det heller ingenting å være på ASAP-plattformen. ASAP tar først en del av kaka når transporter blir bestilt og betalt.

– Det er ingen oppstartskostnader for sjåførene, heller ingen månedlige avgifter. Med andre ord blir dette en slags anbudstjeneste, uten faste avgifter, sier Tommy.

For at kunden skal være trygg på at et transportoppdrag faktisk får en transportør, er Bring lagt inn som alternativ transport på alle oppdrag som en slags sikkerhet.

MENNENE BAK: Fra venstre, Vittorio Pinelli, teknologisjef/CTO i Mavi App, Tommy Larsen, driftssjef/COO i Mavi App og Nicola Vino, daglig leder/CEO i Mavi Group Holding og Mavi App.

Kundene mottar tilbud direkte fra sjåførene, og kan selv velge beste tilbud basert på pris, leveringstid, sjåførens rating eller andre kriterier. Tanken er at kunden skal få ekstra trygghet ved at man får se bilde av sjåføren, samt informasjon som navn, språk og rating.

Nøyaktig sporing

ASAP har lagt til rette for mer nøyaktig sporing enn det man er vant med fra andre tjenester. Kunden vil i sanntid kunne se hvor sjåføren befinner seg via en kartapplikasjon, og det vil bli regnet ut antatt ankomsttid.

Tommy Larsen har selv over ti års erfaring fra transport og logistikk, de siste fem årene hos Mavi Logistikk. Det er Mavi Group som står bak plattformen ASAP.

– Virkeligheten er at forbrukere og bedrifter forventer stadig raskere transporttjenester, til stadig lavere priser. Det er utfordrende for en presset transportbransje, sier Tommy.

– Inspirert av Airbnb og Über ville vi lage en digital plattform som gjør det enklere og rimeligere for kundene å sende pakker. Samtidig skal sjåførene få bedre betalt, sier Tommy.

Satser større

Tommy Larsen og Mavi har større planer enn å begrense seg til rødt, hvitt og blått.

– For oss er dette bare begynnelsen. Vi har som mål å bli en global leverandør. Vi har allerede Planer om å ekspandere utenfor Norge, og å legge nye tjenester inn i plattformen. Ambisjonen er å være på plass i Sverige i januar neste år. Men først skal vi sikre at produktet vi leverer nå er hundre prosent, sier Larsen.

Han tror at det er privatpersoner som i første omgang vil bli den største brukergruppen av ASAP, men at det på sikt er i bedriftsmarkedet det store inntjeningspotensialet ligger.

– Privatpersoner endrer vaner raskere enn bedrifter, men de aller fleste bedrifter jeg vet om trenger en eller annen form for transport, fortalte Larsen da han presenterte planene for MT tidligere i vinter.

Powered by Labrador CMS