Mitsubishi vil legge ned truckproduksjonen i Gøteborg

Mitsubishi Logisnext Europe AB har kunngjort planene om å avslutte truckproduksjonen i Mölnlycke i Gøteborg og flytte produksjonen til Finland.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette melder selskapet i en pressemelding. Her opplyses det også om at selskapet har startet konsultasjoner med fagforeningen angående denne beslutningen. Det har vært truckproduksjon i lokalene i Mölnlycke siden 1962, den gang under det svenske merkenavnet Atlet som siden ble kjøpt opp og etterhvert innlemmet i Mitsubishi-organisasjonen. 

250 arbeidere kan miste jobben, mens de som jobber i salgsselskapet vil fortsette å jobbe ut fra Mölnlycke.

Styret vil fatte en endelig avgjørelse i saken på et senere tidspunkt, og om innstillingen følges vil produksjonsaktiviteten i Mölnlycke opphøre innen utgangen av desember neste år.

Effektiviseringsprosess

Dette tiltaket er en del av Mitsubishis pågående innsats for å forbedre global driftseffektivitet og styrke virksomheten. Siden opprettelsen i 2017 gjennom sammenslåingen av Nichiyu Mitsubishi Forklift Co., Ltd. og UniCarriers Corporation, har selskapet gradvis implementert organisatoriske forbedringer og integrert eksisterende virksomheter i Europa.

"Ved å avvikle produksjonen i Sverige ønsker Mitsubishi å strømlinjeforme sin produksjonsinfrastruktur og styrke sin langsiktige konkurransekraft som en ledende leverandør i bransjen", heter det i meldingen. 

I stedet planlegger selskapet å konsolidere produksjonen hovedsakelig under Mitsubishi Logisnext Europe Oy, datterselskapet i Finland.

Beslutningen er et strategisk tiltak for Mitsubishi for å rasjonalisere driften og støtte sin fremtidige vekst. Etter hvert som konsultasjonsprosessen med fagforeningen fortsetter, vil det bli gitt ytterligere oppdateringer om selskapets planer.

Les mer om organisasjonsendringene opp gjennom årene hos Atlet, UniCarriers og Mitsubishi i MT-arkivet:



Powered by Labrador CMS