NBT legger om til helelektrisk
NBT har nylig mottatt de første 11 elektriske varebilene i en storordre på 70 Ford E-Transit.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Vi har 85 varebiler i vår distribusjon og vi skal gå helt over til helelektrisk drift. Forhåpentligvis holder leveringstakten seg slik at vi er i mål i løpet av september, sier Christian Narmo, daglig leder i NBT.
Hos Autoplan på Løten har selskapet en ordre på 70 E-Transit, hvorav første leveranse ble levert 4. august. I tillegg har selskapet flere elektriske varebiler som allerede er i drift. Det betyr at alle selskapets distribusjonsbiler er elektriske ved utgangen av september.
- Siden bilen er hovedverktøyet i distribusjonen vår er det helt avgjørende at el-bilene kan levere samme kvalitet som de med forbrenningsmotor. Og vi har gode erfaringer fra el-biler og føler oss trygge på strategien vi har valgt. Vi har lagt opp til at bilene skal kunne kjøre 26 mil per ladesyklus og samtidig ligge godt innenfor sikkerhetsmarginen, slik at vi får en effektiv drift av bilene, forklarer Narmo. Ford E-Transit har en oppgitt rekkevidde på cirka 35 mil.
- Kostnadsøkningen sammenlignet med ordinære diesel-varebiler var 10-20 prosent i businesscaset, men vi mener det er verdt det. Miljømessig er det riktig å gå denne veien, og det er viktig at noen går foran, understreker Narmo.
Leaser for tre år
NBT har 13 terminaler i Norge fra Kristiansand i sør til Steinkjer i nord, og de 85 daglige rutene betjenes med egne biler og sjåfører. - Det gir oss god kontroll på kapasiteten. Vi merker jo at det er mangel på sjåfører i markedet, men vi har kommet ganske godt ut av det og har klart å rekruttere godt med sjåfører. Kjøretøyet er arbeidsplassen til sjåførene våre, og det at vi har en forholdsvis ny og moderne bilpark teller positivt for sjåførene, forteller Narmo. Han forteller at selskapet har inngått en treårig leasingavtale.
- Vi har et godt samarbeid med Auto Plan der de håndterer service og administrasjon av bilparken, slik at det forenkler vårt bilhold og vi kun får en faktura å forholde oss til hver måned. Tre år er en forholdsvis kort avtale, noe som også gjør at vi har en viss fleksibilitet fremover, sier Narmo.
Dreining mot el og kortere leasingperiode
Salgssjef Kenneth Skjønhaug i Auto Plan innrømmer glatt at en enkelordre på 70 el-varebiler ikke hører til hverdagen, men han ser en klar dreining mot el-motorer i bedriftsmarkedet.
- Den er riktignok ikke like stor innen nyttekjøretøy som innen personbilsegmentet, men forespørslene om el-kjøretøy øker veldig også der, forteller han.
Auto Plan, som er en del av Sulland-gruppen, har cirka 10.000 kjøretøy i sin leasingpool og henvender seg utelukkende mot bedriftsmarkedet. Bedriftskundene disponerer alt fra én til 1800 biler.
- De siste årene har man sett at leasingperioden har sunket noe. Det mest vanlige for noen år siden var 5-7 år, nå er det 4-5 år som er mest vanlig, forteller han.
Fremdeles er det frigjøring av likvide midler som gjør at bedrifter velger leasing fremfor å binde kapital i kjøp, men outsourcing av alt som har med bilholdet å gjøre er noe mange bedrifter ser store fordeler med.
- Som så mye annet handler det om å fokusere på det som er bedriftens kjernevirksomhet. Bilen er kun et verktøy for kundene, forteller han.
Vokser innen 3PL
NBT ser for seg at bilene vil få nok å gjøre i tiden fremover. Selskapets juridiske selskapsnavn er fortsatt Norsk Bilbiotektransport AS, men bedriften markedsføres nå hardt under merkevaren NBT. Akkurat som man ikke skal dømme en bok på cover og tittel, ønsker ikke Narmo at selskapet skal reduseres til å oppfattes som en transportbedrift som kun «kjører bøker fra ett bibliotek til et annet».
- Da går man glipp av mye av det tilbudet vi har, og ikke minst der vi kommer til å vokse fremover, sier han.
Selskapets grunnidé var å sikre en effektiv distribusjon på kryss og tvers i landets biblioteknettverk som består av nesten 700 avdelinger og filialer. Ulempen er at dette markedet er forholdsvis stabilt.
- Da vi la vår vekststrategi tilbake i 2019 var vi veldig klare på at vi måtte ha flere ben å stå på for å styrke selskapet, øke jobbsikkerheten til våre medarbeidere og utnytte det sterke distribusjonsnettverket vi har og den kunnskapen vi har inhouse, sier han.
I fjor økte selskapet omsetningen til nesten 100 millioner kroner. Målsettingen er å doble omsetningen i løpet av de neste tre årene, da ligger det i kortene at selskapet må bygge opp muskelmassen betydelig i ben nummer to.
- Vi har gjort en del investeringer som skal rigge oss for en fremtidig vekst. Da skal vi ikke bare jage topplinje, vi skal ha med oss bunnlinjen også hele veien, fastslår Narmo.
Satser i B2B-segmentet
Til tross for stor vekst i netthandelen, er det ikke B2C-markedet NBT valgte å satse på, isteden så de store muligheter i B2B-segmentet for pakker opp til 35 kilo. Og 3PL-satsingen, som inntil nå er blitt håndtert via leide lagerlokaler på Berger, bærer bud om at strategien er fornuftig. De 9000 palleplassene ble fort fylt opp.
- Vi har en god base i grunn med en stor kunde som beslaglegger cirka 40 prosent av kapasiteten året rundt, og så har vi godt belegg i sesongene med supplerende varekategorier, forklarer Narmo.
Selskapet kommer til å beholde 3PL-aktivitetene på Berger, samtidig som de vil utvide med betydelig større, nye lagerlokaler på Kløfta fra sommeren 2023.