Konserndirektør Dag Adler Blakseth i Element Logic gleder seg over solid vekst.

Element Logic doblet omsetningen

I 2020 passerte den norske AutoStore-leverandøren milliarden for første gang. I 2021 passerte de to milliarder.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Logistikk 2022

Har du husket å melde deg på til årets mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 31. mai

Hvor: Vika Kino, Oslo

Blant foredragsholderne:

Thor Myklebust, seniorforsker, Sintef og Hyperloop Cargo

Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør NHO LT

Pia Meling, VP Sales and Marketing Massterly

Lars Erik Matsson Fagernæs, CEO Aviant

Silvija Seres, matematiker og teknologinvestor, LØRN.TECH

Kim Aleksander Hammer Iversen, gründer Zendera.

Elisa Gasperini, leder for bærekraft og samfunnsansvar, Ahlsell Norge

Steffen Larvoll, Nova Retail

Runar Wiksnes, Virke

Robert Steen, Nille

Se fullstendig program og kjøp konferansebilett på: logistikk2022.no

Element Logic er verdens første og største AutoStore-partner, og doblet omsetningen i 2021 til 2,3 milliarder kroner, opplyser selskapet. Økt netthandel og forventning om raske leveranser bidrar til økt etterspørsel etter automatiserte logistikkløsninger over hele verden. Det har resultert i nok et rekordår for Element Logic.

Det norske teknologi- og internlogistikkselskapet økte nemlig omsetningen med 104 prosent fra 1,1 milliarder kroner i 2020 til 2,3 milliarder kroner i 2021. EBITDA endte på 378 millioner kroner, en økning på 123 prosent fra 2020. Ordinært resultat etter skatt var på 134 millioner kroner. Med en positiv kontantstrøm på 139 millioner kroner, økte også konsernets kontantbeholdning fra 330 millioner kroner til 469 millioner kroner ved utgangen av 2021.

− Vi konstaterer nok et rekordår resultatmessig, med vekst i alle etablerte markeder. Den største veksten ser vi i Danmark og Sverige, tett fulgt av Tyskland og Norge. Jeg tror nøkkelen til de gode resultatene er strategien vår om å ivareta og utvikle den ledende posisjonen vi allerede har i etablerte markeder, samt å gjennomføre en sunn og lønnsom vekst i nye, forteller Dag-Adler Blakseth, konserndirektør i Element Logic.

Kjøpt opp

I juni 2021 gikk oppkjøpsfondet Castik Capital inn som en majoritetseier i Element Logic, med mål om å støtte selskapet i deres globale ekspansjon, samt å utforske ytterligere muligheter for å utvide selskapets tjenester og programvarefunksjoner, delvis gjennom selektive fusjoner og oppkjøp.

− Kombinasjonen av vår egen kompetanse og sterke ambisjoner med en profesjonell aktør som Castik Capital på eiersiden, åpner mange muligheter for videre vekst, sier en fornøyd Dag-Adler Blakseth.

Oppkjøp

I mars i år kjøpte Element Logic det amerikanske selskapet SDI som er leverandør av nøkkelferdige automatiserings- og sorteringsløsninger. Det skjedde etter inngåelsen av en utvidet distribusjonsavtale med AutoStore på nyåret, som åpnet opp for en global ekspansjon av Element Logics tjenester og leveranser. Element Logic ekspanderer dermed til 13 nye lokasjoner i USA og Latin-Amerika (Brasil, Chile, Colombia, Mexico og Peru). Transaksjonen ble gjennomført 12. april.

− Oppkjøpet er en viktig milepæl i vår globale ekspansjonsstrategi. Med SDI på laget entrer vi det attraktive amerikanske markedet sammen med en partner som akselerer vekststrategien vår, forklarer Blakseth.

Vil være førstevalget

Element Logic har selsvagt ikke tenkt å stanse veksten selv om omsetning på to milliarder kroner er passert.

− For Element Logic er det avgjørende å kontinuerlig utvikle kundene våre slik at deres lager- og logistikkløsninger er og blir best mulige. Vi har en ambisjon om å være førstevalget innenfor vårt fagfelt. Med nye profesjonelle eiere, oppkjøp av SDI, og ny signert avtale med AutoStore om utvidet global distribusjon, ligger alt til rette for et spennende år, avslutter konsernsjefen i Element Logic.

Powered by Labrador CMS