NBT effektiviserer med kortreist automasjon
NBT satser på netthandel og omnikanal og effektiviserer med nytt automatisert lager levert av sambygding Element Logic.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
NBT er en landsdekkende totalleverandør av transport, logistikk og 3PL-løsninger til næringslivet med sine 14 lokasjoner. Til høsten vil et nytt logistikksenter på 14.500 m² stå klart på Kløfta.
Senteret skal huse et spesialtilpasset sorteringsanlegg og et fryselager – i tillegg til et skreddersydd AutoStore-anlegg levert av Element Logic – som har sitt hovedkontor på nettopp Kløfta.
– Element Logic og NBT er sammen opptatt av bærekraft, derfor er det spesielt interessant at vi her gjenbruker deler fra en tidligere installasjon – selvfølgelig med samme garantier som ved et nytt anlegg, sier Mats Bjerkaas, Managing Director Element Logic Norge.
Tilrettelegger for vekst
Systemet blir satt i drift i september og vil huse 18.000 kasser, 16 roboter og fire karusellporter. NBT ønsket et system som er fleksibelt, smart – og som enkelt kan skaleres i takt med kundebehov.
– Investeringen i AutoStore fra Element Logic er helt i tråd med NBT sin strategi om å være en ledende tilbyder av 3PL tjenester for bedriftsmarkedet. AutoStore blir et viktig tilskudd til vår allerede omfattende virksomhet knyttet til plukk, pakk og transport av bedriftspakker, sier Hjalmar Wiik, Head of Market & Business Development hos NBT.
Sorteringsløft
Sorteringsanlegget som skal inn på Kløfta er levert av Quadient og øker kapasiteten fra dagens 2000 pakker til 6000 pakker i timen. Investeringen gjøres for å kunne møte den betydelige veksten i pakker som NBT opplever.
NBT er en fullverdig norsk tilbyder av nasjonal pakketransport, lager- og 3PL-tjenester til bedriftsmarkedet. Selskapet ble etablert i 2002 og nådde i 2022 en omsetning på rundt 150 millioner kroner. NBT har sitt hovedkontor på Frogner, 10 minutter fra Gardermoen og har i tillegg 13 terminaler rundt i Norge.