Nytt partnerskap skal hjelpe småbedriftene med automatisering
Mystore og AutoStores konsept for småbedrifter, Pio, går sammen i et strategisk partnerskap.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Pio er AutoStores konsept rettet mot små nettbutikker, som ikke har kapital til å investere i et eget automatisert lager. Roboter og porter eies av AutoStore som også leverer nødvendig programvare. Kunden betaler en avgift per plukk som gjøres fra anlegget.
Nå etablerer Pio og Mystore, som er den største norske online shoppingplattformen for nettbutikker, et strategisk partnerskap.
- I konkurranse med større aktører og fysiske butikker er det avgjørende for nettbutikker å kunne levere varer raskt nok til sluttkunden. Robotlager fra Pio bidrar til å legge til rette for dette for Mystores kunder, sier kommersiell direktør i Mystore, Lars Tveiten.
- Vi har logistikkløsningen og Pio har lagerløsningen. Det gjør Pio til en perfekt partner for oss, legger Tveiten til.
Oppnår effektivitet
Blant de som har endret sine lagerløsninger som følge av samarbeidet, er nettbutikkene Vakre Vene og Ko:Ko.
- Nå, med Pio, har vi et supereffektivt lager integrert med Mystore. Vi er begeistret for at Mystore kan tilby en slik tjeneste, sier Øyvind Rekkedal, CEO i Ko:Ko.
Pio ble formelt etablert av AutoStore i 2021, og brukte 2022 i stor grad til å prøve ut konseptet med testkunder. Pio ønsker å kapre et stort marked blant små og mellomstore bedrifter, der aktuelle automasjonsløsninger foreløpig er mangelvare.
- Vi etablerte Pio for å gjøre teknologien vår tilgjengelig for mindre bedrifter, sier Mats Hovland Vikse, som tok over som CEO i AutoStore ved årsskiftet.
- Bare 15 prosent av verdens lagre er automatisert, og operasjonene til mindre detaljister er stort sett manuelle Pio gir likere konkurransevilkår slik at bedrifter i alle størrelser kan nyte fordelene av den plass- og kostnadseffektiviteten til automatiserte lager- og distribusjonssystemer, sier Vikse.
Egen nisje
Magne Hatteland, som leder Pio, tror de har truffet et marked med lite konkurranse. Ifølge Pio handler overgangen fra manuelle til automatiserte lagre ikke bare om å øke volum, men også om å forbli lønnsom samtidig som man vokser.
- Foruten Pio, er det ingen aktører som fokuserer på automatisering av varelagre for SMB-segmentet. Vi er opptatt av at mindre aktører også skal få høste fordelene ved automasjon, og vi tror det vil gi jevnere konkurranse mellom store og små bedrifter, sier Magne Hatteland, daglig leder for Pio.
- Dette og andre strategiske samarbeid vil være med å bidra ved at automatiserte lagre blir tilgjengelig for flere, sier Hatteland.