Suksess tross leveringsutfodringer
TRUCKSALGET: Også de mindre truckleverandørene opplevde vekst i 2021.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Langt fra alle truckforhandlere i Norge er med Maskingrossiternes Forening, og de er dermed ikke i rekordstatistikken. Men de andre aktørene kan melde om det samme som MGF-medlemmene: Godt salg, litt leveringsutfordringer og en grønn bølge.
Vi har stilt sentrale truckleverandører utenfor MGF fire spørsmål om markedssituasjonen.
Ådalen Truck, forhandler av Hangcha
– Hvordan ble 2021 for deres del, daglig leder Ørjan Ådalen?
2021 ble rekordår for oss på både omsetning og antall solgte Hangcha-trucker. Vi landet på 620 solgte maskiner noe vi er veldig fornøyd med når man tenker på den globale leveringsproblematikken som har vært. Hangcha-fabrikkene har vært enestående med leveringsdyktighet og tilpasningsevne i denne tiden. Vi prøver å hele tiden nok maskiner på vei inn slik at leveringstiden skal være akseptabel, dersom vi ikke har maskin på lager.
Hvordan ser 2022 ut?
– Vi ser lyst på 2022 uavhengig av korona-situasjonen. Vi er såpass langt inne i pandemien så det å ikke legge opp til flere scenarioer ville vært uklokt. Derfor føler vi at vi har strategier som skal treffe både en ny nedstenging eller forhåpentligvis en full åpning av samfunnet igjen. Målet for 2022 vil være 800 Hangcha-maskiner. Med den ustabile shippingsituasjonen kan dette være å sikte litt høyt, men vi har sett at vi klarer å nå målene ved å strekke oss litt ekstra hver gang.
Hva er det viktigste trendene i markedet?
– 2021 kan vi definitivt definere som et elektro-år. 70 prosent av salget vårt har vært elektrisk. Går man tilbake til 2019 var det motsatt. Vi har hatt stort fokus i salgs og markedsavdeling på å vri kundene over til elektromaskiner der det har vært mulig. Den store fordelen nå er også at elektrotrucker ligger i samme prisbilde som diesel.
Kommer det noen spennende nyheter fra dere i 2022 som folk bør merke seg?
– I 2022 vil vi lansere en litium-truck med svært høy vannbestandighet og som klarer hele 12 timers driftstid på én times lading. Dette vil matche fullt ut dieseltruckene. Utenom dette vil vi gjøre mer for å komme inn på logistikk- og lager-segmentet. Hangcha har i lengre tid hatt en veldig bra produktlinje på dette området.
Brubakken, forhandler av Hyster, samt Hubtex, Merlinum, Mafi, Kamag og Seacom
Hvordan ble 2021 for deres del, daglig leder Anders Henni?
– Når det gjelder antall trucker ble 2021 et relativt svakt år for Brubakken, der vi solgte cirka 100 nye maskiner, hvorav cirka 80 trucker. Vi brukte lang tid på å fremforhandle og signere en avtale med vår nye samarbeidspartner Hyster Yale Group, og når kontrakten endelig ble signert opplevde vi den samme utfordrende leveringssituasjonen som de fleste andre. Dessverre hadde ikke vi noen forhåndsbestilt pipeline i produksjonen, og ble ekstra rammet av de lange leveringstidene. Volumene ble derfor relativt lave i volumsegmentene, men vi opplevde positiv utvikling på Hubtex spesialtrucker og noen andre produktgrupper. Økonomisk sett ble 2021 en stor opptur i den norske virksomheten etter vesentlig effektivisering av servicedriften i Brubakken AS og en styrking av utleievirksomheten i det nylig utskilte Brubakken Rental AS, der begge gikk med overskudd i 2021.
Hvordan ser 2022 ut?
– Når det gjelder salg av trucker vil også 2022 bli sterkt preget av leveringssituasjonen, selv om vi gradvis bygger både ordrereserve og pipeline i produksjon hos Hyster. Likevel forventer vi minst en dobling av volumene i 2022.
Hva er det viktigste trendene i markedet?
– Etterspørselen etter «grønne» produkter øker ytterligere, også på store trucker. Vi opplever også større interesse for autonome kjøretøyer.
Kommer det noen spennende nyheter fra dere i 2022 som folk bør merke seg?
– Hyster i sin helhet er den viktigste nyheten for oss i 2022, ettersom det er nå vi endelig kan komme skikkelig i gang med salget. Ellers kommer Hyster med en ny serie med diesel motvektstrucker fra 2,5 – 3,5 tonn.
Scanlift Maskin, forhandler av Doosan gaffeltrucker, samt teleskoptrucker fra Bobcat.
Hvordan ble 2021 for deres del, daglig leder Svein Sunde?
– For Scanlift Maskin as sin del er resultatet for 2021 det beste vi har hatt noen gang med over 20 prosent økning i maskinsalget fra 2020. Dette er vi selvfølgelig meget godt fornøyd med.
Hvordan ser 2022 ut?
– Vi forventer fortsatt høyt salg av gaffeltrucker i 2022 og for å dekke en raskt økende etterspørsel etter Doosan- og Bobcat-maskiner har vi lagt opp til flere maskiner på lager for rask levering.
Hva er det viktigste trendene i markedet?
– Trenden vi ser fremover er en gradvis overgang fra dieselmaskiner til mere miljøvennlige maskiner med elektrisk drift. Doosan leverer elektriske trucker med kapasitet opp til 5000kg i dag, men vil kunne levere elektriske trucker med opptil 9000 kg kapasitet til neste år. Selv om det leveres mere elektriske trucker i dag enn for noen år tilbake selges det fortsatt mye dieseltrucker. Her er Doosan/Bobcat med sin nye motorfabrikk kommet langt i utviklingen av nye og mere miljøvennlige Euro 5-motorer.
Kommer det noen spennende nyheter fra dere i 2022 som folk bør merke seg?
– Scanlift Maskin har også et utleieselskap der vi ser at etterspørselen etter leie av elektriske trucker har økt vesentlig de siste årene. Vi har derfor tatt grep og satt inn flere elektriske maskiner i vår utleiepark for å dekke denne etterspørselen.