Spennende nyvinninger
DORTMUND: To AutoStore-inspirerte løsninger blant kandidatene til å vinne «internlogistikkens Oscar», Ifoy-prisen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
14 ulike produkter eller løsninger fra 12 produsenter er kandidater til årets Ifoy-priser (International Intralogistic and Forklift of the Year) i seks ulike kategorier. I løpet av en uke i mars, ble kandidatene testet av eksperter, jurymedlemmer og potensielle kunder under Ifoy Test Days i Dortmund.
Med unntak av de to kandidatene i den rene gaffeltruck-kategorien, er alle produktene en eller anen form for automatisering av ulike lagerprosesser. Blant de viktigste trendene er å gjøre automasjon tilgjengelig også for små lagre med svært lave kostnader.
Alle innovasjonssjekk spesialister fra Dortmund Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics (IML), Universitetet i Dresden og Technische Universität München, samt Moderne Transports truck-tester Theo Egberts. De er bedømt i fire kategorier, markedsrelevans, kundenytt, innovasjon og funksjonalitet, og karakterkortet kan du se i diagrammet til høyre.
Vinnerne kåres under en seremoni i München 30. juni.
Vi har valgt å se nærmere på tre av produktene vi syntes var ekstra interessante, blant dem to AutoStore-inspirerte løsninger.
Magment – dynamisk lading
Oppstartsselskapet Magment har utviklet et system der trucker og andre elektriske kjøretøy på lageret kan lades mens de er i drift. Dette gjøres ved å støpe ned ladeinfrastruktur i gulvet på lageret, og når kjøretøyene, enten det er vanlige gaffeltrucker eller AGV-er, kjører over gulvet, lades batteriene trådløst.
Ladeinfrastrukturen består av spoler nedfelt i en egen patentert magnetisk betong som skaper et magnetfelt, som kjøretøyet kan benytte seg av. De fleste store truckprodusenter kan tilby systemer på truckene sine som kan motta slik trådløs lading – hvis ikke kan Magment bistå med utstyret som trengs på trucken også.
Det er ikke nødvendig å legge ned lading i hele lagergulvet, men gjerne i de områdene der truckene kjører oftest. Ifølge produsenten vil kjøretøyene kunne vøre i kontinuerlig drift, uten andre ladestopp, om de rundt 50 prosent av tiden kjører over gulv med lading.
Ved å bruke systemet mener produsenten at man kan gjøre store besparelser fordi man kan nøye seg med færre kjøretøyer til å gjøre de samme oppgavene, og de kjøretøyene man har kan ha mindre batterier om bord. Systemet skal være helt vedlikeholdsfritt, og man slipper også å ha områder på lageret dedikert til lading. Undersøkelser av to konkrete installasjoner, viser at det er mulig å redusere truckflåten med 17 prosent eller AMR-flåten med 25 prosent. De totale eierkostnadene over ti år skal i beregningene kunne senkes med mellom 27 og 36 prosent.
Stow robotics – en «vertikal AutoStore»
Stow robotics’ system e.scala er et robotbasert gods-til-mann-system der kasser stables i et reolsystem, og hentes av roboter. Ikke veldig ulikt AutoStore, men her er det ingen roboter som jobber øverst på hyllesystemet, men heller små roboter som kjører inn i gridet og henter kassene. For å få kassene til plukkstasjonene, kjører robotene ned et rampesystem på siden av hyllene.
Hyllesystemet kan bli opptil 24 meter høyt, og det er mulig å fylle volumet helt til taket. Produsenten hevder at de på denne måten oppnår en enda større lagringskapasitet per m² enn AutoStore gjør.
Robotene har tilgang til alle kassene til enhver tid, og kan gjøre rundt 15–20 plukksykluser i timen, avhengig av anleggets størrelse og utforming. Robotene blir stående med kassen på plukkstasjonen til plukket er utført, og i disse sekundene lades den nok til å kunne gå i kontinuerlig drift.
Produsenten sikter seg inn på netthandelskunder og micro fulfillment-markedet. Fordi både hyllesystemet og robotene er ganske enkle, mener produsenten at selv små installasjoner på rundt 300 kasser kan være lønnsomme, samtidig som det er svært enkelt å skalere opp når man trenger det.
NoyesStorage - rimelig kubelager
Du vet det spillet med 15 brikker som skal skyves rundt i et kvadrat med 16 plasser, der målet er å få arrangert brikkene i riktig rekkefølge? Det ble funnet opp av den amerikanske postmesteren Noyes Palmer Chapman, og systemet til NoyesStorage er både inspirert og oppkalt etter dette spillet.
For her lagres kasser tett i tett, og så lenge én plass er ledig, kan små AMR-er hente rett kasse frem til plukkstasjonen. Kassene står på et lite stativ, som robotene kan kjøre under. I systemet finnes ingen heiser, og kassene kommer til plukkstasjonen på det nivået de befinner seg på. Ifølge produsenten kan én plukker enkelt plukke fra fem ulike nivåer.
Selve systemet er svært enkelt, og robotene er også svært rimelige. Ifølge produsenten kan man automatisere effektivt på et gulvareal på bare ti kvadratmeter, og det er mulig å komme i gang for under 50.000 euro. Noyes kaller systemet et nano-lager, og mener det passer utmerket i butikker, som fremskutte lagre til e-handel eller til micro fulfillment.
Kunden vil kunne velge mellom svært tett lagring med få ledige plasser, men må da ofre litt fart. Ved større systemer kan man i stedet for å ha den ene plassen ledig, velge å holde en «motorvei» åpen, slik at kassene kan komme raskere til plukkeren. Man kan også øke hastigheten til systemet ved å sette inn flere roboter.
Robotene er svært små og rimelige, og leies av produsenten. Dersom en robot trenger vedlikehold, kan den tas ut av anlegget og sendes til produsenten eller en partner for nødvendige reparasjoner, mens kunden da får tilsendt en ny robot. I høysesonger kan kunden velge å leie flere roboter for å få fart på systemet, men levere dem tilbake når julerushet er over.