DÅPSSEREMONI: Yara Birkeland settes i drift i løpet av året, og skal frakte containere fra Herøya til Brevik Havn. I slutten av april vard et skipsdåp i Brevik.

Døpt og klar til innsats

- Her på havna i dag står vi midt i framtiden, sa Kronprins Haakon da han kastet glans over dåpen til Yara Birkeland - verdens første elektriske og selvkjørende containerskip.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Yara Birkeland er et historisk skip, som kan bidra til å revolusjonere godstransport. I første omgang skal skipet fra og med i år revolusjonere transporten av kunstgjødsel fra Yaras fabrikk på Herøya, til utskipningshavnen i Brevik.

Skipet skal 40.000 turer med dieseldreven lastebiltransport i året. Yara Birkeland vil bidra til å redusere NOx (nitrogenoksid) og CO2-utslipp, forbedre trafikksikkerheten ved at transporten av gjødsel flyttes fra vei til sjøs, redusere veistøvdannelse og redusere trafikkstøy.

Helt i slutten av april ble skipet endelig døpt i Brevik havn.

- Her på havna i dag står vi midt i framtiden. Jeg har fulgt arbeidet med Yara Birkeland i fem år, og har sett veldig fram til denne dagen. Skipsfart står for 2 prosent av det årlige CO2-utslippet i verden. Om vi klarer å redusere dette til et minimum, vil det ha store positive konsekvenser for jorda, for dere når dere blir voksne, og for barna og barnebarna deres, sa H.K.H. Kronprins Haakon til publikum da han deltok på skipsdåpen av Yara Birkeland.

KONGELIG TILSTEDEVÆRELSE: Kronprins Haakon var hedersgjest under dåpsseremonien. Helt til høyre de to gudmødrene Pernille Gundersrud og Malene Moen Straume

Pernille Gundersrud ved Klevstrand skole og Malene Moen Straume ved Brevik skole, begge elever i 7. klasse, fikk æren av år være gudmødre for Yara Birkeland.

- Vi døper deg «Yara Birkeland». Måtte hell og lykke følge deg på dine oppdrag og måtte du inspirere andre i kampen for et bedre klima og miljø, sa de to gudmødrene før de kastet en spesiallaget champagneflaske av is mot baugen av skipet.

- En dristig beslutning

Navnet «Yara Birkeland» er etter en av Norges fremste forskere, fysikkprofessor Kristian Birkeland. På begynnelsen av 1900-tallet fant han hvordan det var mulig å utvinne nitrogen fra luft til bruk i mineralgjødsel. Dette ga grunnlaget for å etablere Yara, det første selskapet i det som i dag er en verdensomspennende industri for mineralgjødsel, og en nødvendighet for å brødfø verden.

Logistikk 2022:

Har du husket å melde deg på til vårens mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 31. mai

Hvor: Vika Kino, Oslo

Blant foredragsholderne:

Thor Myklebust, seniorforsker, Sintef og Hyperloop Cargo

Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør NHO LT

Pia Meling, VP Sales and Marketing Massterly

Lars Erik Matsson Fagernæs, CEO Aviant

Silvija Seres, matematiker og teknologinvestor, LØRN.TECH

Kim Aleksander Hammer Iversen, gründer Zendera.

Elisa Gasperini, leder for bærekraft og samfunnsansvar, Ahlsell Norge

Se fullstendig program og kjøp konferansebillett på logistikk2022.no

Logistikk 2022 arrangeres av Logistikk Inside og Moderne Transport i samarbeid med Logistikkforeningen.

- Dette er en merkedag for Yara. I 2017 tok vi en dristig beslutning: Vi ville bygge verdens første nullutslipps-containerskip. I dag, fem år senere, feirer vi denne beslutningen. Yara Birkeland er et resultat av teknologi, samarbeid og framtid i fokus, sier Yara-sjef Svein-Tore Holsether i en pressemelding.

Yara har utviklet det batteridrevne skipet i samarbeid mellom flere norske aktører. Teknologiselskapet Kongsberg Maritime er ansvarlig for utvikling og leveranse av teknologien. Skipet er bygget ved Vards verft i Brattvåg. Skipet skal driftes fra Horten, av joint venture-selskapet Massterly, eid av Wilhelmsen-gruppen og Kongsberg-gruppen. Statseide Enova har støttet utviklingen av Yara Birkeland med 133,5 millioner kroner.

Styres fra Horten

Det batteridrevne skipet er bygget ved Vards verft i Brattvåg. Massterly, en joint venture mellom Wilhelmsen-gruppen og Kongsberg-gruppen, har driftsansvar for «Yara Birkeland» fra sin overvåknings- og operasjonssentral i Horten. Statseide Enova har støttet utviklingen av Yara Birkeland med 133,5 millioner kroner.

Skipet er utviklet i samarbeid mellom flere norske aktører. Teknologiselskapet Kongsberg Maritime er ansvarlig for utvikling og leveranse av teknologien hos Yara Birkeland. Dette gjelder sensorer og integrasjon som kreves for fjernstyring og autonome operasjoner, samt elektrisk fremdrift, batteri og kontrollsystemer.

Yara Birkeland skal settes i drift i 2022. I første omgang vil det starte en toårig prøveperiode for å bli autonom og sertifisert som et autonomt, helelektrisk containerfartøy.

Powered by Labrador CMS