Alle Green Cargo-rutene til Onrail
Bane Nor har fredag tildelt fem ruteleier som Green Cargo har frasagt seg. Alle gikk til Onrail, som starter opp 1. februar. CargoNet søkte også, men fikk ingenting.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I høst varslet det svenske godstogselskapet Green Cargo at de vil trekke seg ut av det norske godstogmarkedet. Det betød at sju daglige godstogruter med kombitog, tur-retur, mellom Oslo og henholdsvis Bergen, Trondheim og Stavanger ville bli borte. Dermed sto rundt gods tilsvarende rundt 100.000 vogntog i fare for å havne å veien fremfor på skinnene.
Disse avgangene var det imidlertid mulig å søke om for andre interesserte selskaper. Fredag kom avgjørelsen fra Bane Nor, og fem av rutene vil fra 1. februar opereres av det relativt ferske selskapet Onrail, mens to av rutene inntil videre ikke vil kjøres.
– Jeg vil karakterisere dette som jackpot for Onrail, jubler gründer og daglig leder Henning Aandal etter å ha fått beskjeden fredag ettermiddag.
Onrail skal fra 1. februar, Green Cargo har sine siste operasjoner 31. januar, kjøre tre daglige ruter mellom Oslo og Bergen, i tillegg til én daglig rute mellom Oslo og Trondheim og én mellom Oslo og Stavanger. Dette er stort sett kveldstog fra Oslo med retur påfølgende dag.
Dermed har Onrail fått alle de rutene de søkte om.
CargoNet fikk ingenting
Også CargoNet, som er den dominerende godstogaktøren i Norge, søkte om å få ruteleier på alle strekninger, men Bane Nor valgte å gi alle rutene til Onrail. De to rutene som nå blir stående «ledige» var det etter det MT forstår ingen som søkte om å få, sannsynligvis fordi de har mindre gunstige avgangstider.
– Vi har søkt, men har ikke fått tildelt kapasitet, og vil ta avgjørelsen til etterretning, sier kommersiell direktør i CargoNet, Carl Fredrik Karlsen. Han ønsker ikke å kommentere saken ytterligere fredag ettermiddag.
Fra 10 til 70 ansatte
For Onrail vil 1. februar bli en merkedag, og markere et voldsomt hopp i virksomhet og kapasitet. Selskapet går brått fra 10 til rundt 70 ansatte. Fra 3 til 12 lokomotiver og fra 30 til 140 jernbanevogner.
For Henning Aandal har de siste ukene gått med til knallhard jobbing med å få på plass kapasitet, slik at det er mulig å starte opp 1. februar.
– Vi får startet alle de fem rutene fra 1. februar, lover Aandal.
Årsaken til at det er mulig, er at selskapet har rekruttert mange av Green Cargos ansatte.
– Derfor overtar vi godt trent og utdannet personell. Skulle vi rekruttert på vanlig måte, ville det tatt mye lengre tid, både på kontoret, på terminal og i togene, sier Aandal.
Enda vanskeligere enn å få nok kvalifisert folk, har det vært å få tak i rullende materiell.
– Vi har søkt i inn- og utland døgnet rundt i to måneder. Det ble noe ledig materiell som Green Cargo har brukt, og i tillegg har vi heldigvis to moderne hybridlokomotiver i bestilling som kommer i løpet av vinteren, sier Aandal.
Har kundene med på laget
For å få rutene, har Onrail måttet dokumentere at det finnes kundegrunnlag, og det er dermed jobbet intenst med å skrive intensjonsavtaler med de store transportørene.
– Vi har jo ikke kunne selge noe med underskrift før nå, drøyt to uker før oppstart. Men jeg stor de største transportørene i Norge har vært ivrige etter at det skal være minst to aktører på sporet, og vi er veldig glade for at de har hjulpet oss med intensjonsavtaler, som har vært en viktig del av dokumentasjonen overfor Bane Nor i søknadsprosessen, sier Aandal.
Han er klar over at en slik vekst er en risiko for et lite og nystartet selskap, men lover at gründerånden i Onrail fortsatt skal være til stede. Og kundene skal merke liten forskjell, tror han.
– Vi prøver å være edruelige i budsjetteringen, og legger til grunn samme fyllingsgrad som Green Cargo har hatt, og ganske like priser Det blir liten endring for kundene her, lover Aandal.