815 nestenulykker i 2023

BANE NOR: Årlig skjer det mellom 600 og 700 nestenulykker på planoverganger.

Årlig skjer det mellom 600 og 700 nestenulykker på planoverganger. I fjor ble ett toppår med hele 815 slike hendelser. 

De fleste skjer fordi bilister, syklister og gående ikke følger trafikkreglene, skriver Bane Nor på sine sider.

Det innebærer en stor risiko å ikke følge trafikkreglene ved en planovergang. I fjor var det en kraftig økning i nestenulykker på planoverganger. Nordby, Larvik, Tomter, Dal og Røros er blant planovergangene som har flest nestenulykker

– Utviklingen er skremmende, og vi vil derfor minne alle som ferdes tett på jernbanen om hvor livsnødvendig det er å følge signaler, skilt og regler, sier Pål Buset, prosjektleder og ansvarlig for Bane NORs holdningsskapende arbeid.

Uønskede hendelser seineste ti år:

2014: 599
2015: 744
2016: 721
2017: 597
2018: 597
2019: 663
2020: 503
2021: 575
2022: 789
2023: 815
2024: 317 per 1. juni

Tabell: Bane Nor

Dytter barn og barnevogner foran seg

Ifølge prosjektlederen er det dessverre ofte menneskelig svikt som resulterer i skumle nestenulykker. Verst er godt voksne folk med dårlig tid.

– I fareloggen vår, der alle avvik registreres, finnes det mange hårreisende førstehåndsberetninger fra lokførere som har sett alt fra foreldre som jager barn og dytter barnevogner under bommene, til eldre herremenn med bikkje som gir fingeren når de blir tutet på av toget, forteller Buset.

Planoverganger med flest hendelser (på landsbasis):

Sted - infrastruktur - antall hendelser
1 (Km 46,09) Nordby Plo 90
2 (km 158,90) Larvik Plo 53
3 (Km 12,75) Tomter Plo 30
4 (Km 57,11) Dal Plo 26
5 (Km 398,7840) Røros st. lokstall Plo 23
6 Planovergang Alnabru 22
7 (Km 114,073) Tønsberg Plo 20
8 (Km 63,69) Mjøndalen Plo 18
9 (Km 525,08) Kvål Plo 16
10 (Km 128,13) Stokke Plo 14
11 (Km 34,93) Stjørdal stasjon Plo 11
12 (Km 347,27) Tynset Plo 11
13 (Km 96,5140) Verdal Plo 10
14 (Km 66,3960) Steinberg I Plo 10
15 (Km 111,530) Raufoss Plo 1 9
16 (Km 709,6) Løding Plo (Oteråga - Bodø) 8
17 (Km 59,922) Moss Jeløygata Plo 8
18 (Km 83,179) Moe (Levanger st) Plo 8
19 (Km 28,968) Askim Plo 8
20 (Km 95,68) Vikersund I Plo 7
21 (Km 414,080) Bolstadøyri Plo 6
22 (Km 125,46) Hamjern Plo 6
23 (Km 139,75) Sandefjord Plo 6
24 (Km 452,43) Trengereid Plo 6
25 (Km 1,643) Drømtorp Plo 6
26 (Km 0,290) Fagernesveien Plo 6
27 (Km 133,4145) Jessnes Søndre Plo 5
28 (Km 54,1723) Rakkestad Plo 5
29 (Km 514,348) Lundamo stasjon Plo 5
30 (Km 432,065) Stanghelle Plo 5
31 (Km 368,186) Tolga stasjon Plo 5

Tabell: Bane Nor

Men verst synes han det er å tenke på at det i hver hårreisende fortelling kunne gått virkelig galt. Toget kan ikke bråstoppe, eller svinge unna.

– Hvis lokfører får øye på noen på en planovergang, er det dessverre ofte allerede for sent. Et tog har hjul av stål på skinner av stål, veier flere hundre tonn og kan bruke en kilometer eller mer på å stoppe helt, sier Buset.

– Ettersom jernbanen gradvis ble bygget, ble det gitt krysningsrett til alle som fikk eiendommen delt, eller hadde økonomiske interesser, fiske- eller jaktrett på begge sider av jernbanen. Derfor fantes det på det meste opp mot 10.000 planoverganger, forteller Buset.

Siden 2006 har det ikke vært lov til å opprette nye planoverganger på det norske jernbanenettet. Og i flere tiår har det blitt jobbet med å gradvis fjerne overgangene og erstatte dem med planfri kryssing.

Tidkrevende arbeid

Når Bane Nor fjerner planoverganger, blir de mest risikoutsatte prioritert høyest. Samtidig er det mange som legges ned samlet og får ett felles krysningspunkt.

– Vi prøver gjerne å ta tre-fire-fem stykker i slengen, bygge adkomstveier der det trengs og erstatte dem med, for eksempel, en tunnel. En stor del av arbeidet er å komme til enighet med alle grunneiere og alle som har rett til å bruke planovergangene. Mange vil gjerne bli kvitt overgangene, mens andre igjen kan ha næringsinteresser som gjør at de helst vil beholde planovergangen, sier Buset.

Når Bane Nor har kommet til enighet med grunneier og rettighetshavere, kompenseres de som har krav på det, før planovergangen kan fjernes. Men også det er omfattende og tidkrevende arbeid. Ofte må det lages reguleringsplaner, og alle aktuelle parter må høres, i en del tilfeller kan også for eksempel grunnforhold gjøre det vanskelig med undergang. I sum betyr det at å fjerne en planovergang kan ta alt fra noen måneder til flere år.

La ned 120 overganger

Det er 3.125 planoverganger på jernbanen i Norge, hvorav 1.862 er i drift. Av disse ligger 1.614 på strekninger med regulær togtrafikk. 348 er utstyrt med veisikringsanlegg. 1.266 er uten veisikringsanlegg.

 I 2023 ble det lagt ned 120 planoverganger

Powered by Labrador CMS