Krever stans i all kabotasje
Inntil det finnes et tilfredsstillende kontrollsystem bør regjeringen stanse all kabotasjekjøring.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kabotasje er blant de største stridstemaene innen norsk transport. Mens NHO hevder at det nesten ikke forekommer, mener Norsk Transportarbeiderforbund at all kabotasje bør stanses umiddelbart.
- Regjeringen må stoppe all kabotasjekjøring i Norge inntil vi har et tilfredsstillende kontrollsystem på trafikksikkerhet og sosial dumping, sa forbundsleder Roger Hansen i åpningstalen på landsmøtet til Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) i Kristiansand søndag.
Kabotasje er transport der en transportør i et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser. Det er i utgangspunktet ikke tillatt i Norge, men på grunn av EØS-avtalen må vi følge EU-regler. De sier at kabotasjekjøring er tillatt i inntil én uke etter at en internasjonal transport har kommet til landet, med en maksbegrensning på tre uker.
Forbud tillatt
EU-direktivet åpner imidlertid for et midlertidig fullt forbud mot kabotasje.
- Vi krever et kontrollsystem som sørger for å stoppe kjøretøy og sjåfører som ikke er skikket til å kjøre på norske veier, og et system for å forhindre sosial dumping og grov utnytting av de utenlandske sjåførene. Regjeringen må benytte åpningen som ligger i direktivet, som gir mulighet for en timeout, sier Hansen.
Ifølge NTF har det vært en dramatisk økning i kabotasjekjøring de siste årene, mens kontrollsystemene ikke er i nærheten av å kunne følge med.
- Vi må ha et bedre kontrollsystem, av politi, toll, skattemyndighetene, vegvesenet og Arbeidstilsynet på plass, før vi igjen kan åpne for kabotasje. Da får vi en konkurranse som foregår på like vilkår, dagens manglende system er det kun de useriøse aktørene som tjener på, sier Roger Hansen.
Får LO-støtte
Hansen får støtte fra LO-leder Gerd Kristiansen, som henvendte seg til statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i sitt innlegg.
– Hvis ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og du Bård Hoksrud løser dette med kabotasjekjøring og solidaransvar, kommer vi til å sette oss på dere til problemet er løst, lovte LO-lederen.
Under en politisk debatt på landsmøtet kom det fram at noe totalforbud ikke var aktuelt.
– Vil regjeringa sette full stopp for all kabotasjekjøring til vi har fått på plass virkemidler, spurte rødt-leder Bjørnar Moxnes.
– Nei, full stans er ikke diskutert i regjeringa, svarte statssekretæren, ifølge Fri Fagbevegelse.