Dette er en start på en ny satsing for Scania i Norge. Scania
i Tyskland var først ute med å teste konseptet, og der går det nå 20 BEV-lastebiler.
Alle tre første bilene som fases inn er Scania 25P. Dette er biler som Scania
har levert til norske kunder i tre år. Den gangen fikk Asko verdens aller første batterielektriske Scania.
– Tanken er å prøve å se om det er et marked for elektriske
utleiebiler her i Norge, sier Bent-Inge Håkenstad, Used Vehicle and Rental
Manager i Norsk Scania.
Tre forskjellige
UTLEIE: Norsk Scania sitt utleiesenter på Kløfta har fått de tre første batterielektriske lastebilene til utleie. Disse er like som demobilene kundene fikk prøve under Scania Winter nylig.Foto: Espen Braata
De tre bilene det startes i Norge med er en to akslet skapbil
med sideåpning og bakløfter. I tillegg er det to treakslede biler. En tippbil
med dumperkasse fra Istrail og en krokbil med krok fra Joab.
Utleiesenteret til Scania vil se an etterspørselen og
behovet i markedet. Hvis kundene etterspør bilene, vil bilparken bli utvidet fortløpende.
Bilene som nå kan leies er tilsvarende de demobilene Norsk Scania også hadde i
Trysil under Scania Winter.
Planlegger lading
For kundene som vil prøve batterielektrisk bil kan lading
være en utfordring. Derfor vil Scania bistå kundene i forkant for å analysere
kjøremønsteret og tilrettelegge for optimaliserte kjøreruter i forhold til
lading. Det er også mulig å leie med Kempower-ladere som kan brukes til lading
på eget anlegg.