Med den nye storebroren i Toyotas varebil-portefølje inntar selskapet også den siste varebilklassen. Dette er et viktig segment for Toyota da denne klassen står for 31 prosent av det europeiske varebilmarkedet. I Norge er dette segmentet rett nok godt under 10 prosent, men det vil være et viktig segment også for den norske organisasjonen.
Det er et segment Toyota ikke tidligere har vært representert i, men med varebilsegmentet som en stadig viktigere del av virksomheten så blir den et viktig bidrag.
Variasjon
Proace Max vil bli tilgjengelig med ulike drivlinjer, med diesel og batterielektrisk på programmet. Bilen kommer til landet i 2024. I likhet med de andre varebilene til Toyota, kommer også denne fra Stellantis-familien, og er kanskje mest kjent som "Ducato". Likheten er slående og det er kun detaljer i fronten som skiller utseendet på disse modellene.
Med den batterielektriske Proace Max som kommer noe senere på året enn den med forbrenningsmotor vil Toyota ha en full range med batterielektriske varebiler.
Bilen får LED frontlykter, sammen med tåkelys som svinger for å gi føreren bedre sikt rundt svingene. Grillen er ganske åpen i matt sort farge.
Inne i kupeen, har
Comfort-modellene en syv-tommers skjerm som instrumentpanel, mens multimedieskjermen er en 10-tommers touchskjerm. Under girspaken finner vi en koppeholder. I tillegg er det flere oppbevaringsplasser i dashbordet.
God lasteevne
Bilen blir tilgjengelig i en rekke ulike versjoner, varebil, crew cab, chassis og dobbeltcab chassis. Chassisene kan leveres med ulike plan eller fro påbygg.
Som varebil kommer bilen i seks ulike størrelser L2-L4 og H1-H3. Det er to akselavstander, 3450 mm og
4035 mm, og tre
høyder, 2254 mm, 2524 mm og 2764 mm. Lastevolumet er fra 10 m³ til 17 m³.
Totalvekten med forbrenningsmotor er mellom 3300 kg og 3500 kg, og mellom 3500 kg og 4250 kg som batterielektrisk. Den batterielektriske PROACE MAX har inntil 1500 kg nyttelast og 2400 kg hengervekt. Med dieselmotor er det inntil 1425 kg nyttelast
og 3000 kg hengervekt.
Bakdørene er 1562 mm brede og inntil 2030 mm høye og kan åpnes 270 grader. Skyvedøren er 1,25 m bred.
Drivlinjene
Den batterielektrisk drivlinjen har en 200 kW motor med 410 Nm dreiemoment. Rekkevidden er inntil 420 km Det er tre kjøremodus Eco, Normal og Power.
Batteripakken er på 110 kWt som kan hurtiglades med inntil 150 kW, noe som gir 80 prosent på 55 minutter. Ombordladeren er på 11 kW.
Dieselmotoren tilfredsstiller Euro 6E-standarden og leveres med 120 eller 180 hk og med sekstrinns manuell eller
åttetrinns automat girkasse. Utslippene 198 g/km CO₂ (WTLP-standard).
Begge drivlinjene leveres med forhjulsdrift.
Assistansesystemer
Bilen tilfredsstiller de nye forskriftene for sikkerhetssystemer som trer i kraft i 2024, både når det gjelder aktive og passive systemer.
Sidevind assistenten stabiliserer bilen ved mye vind og hjelper føreren til å holde bilen i kjørefeltet.
Skulle ulykken være ute vil en hendelseslogg samle informasjon og lagre informasjon
om kjøretøyets drift og tilstand før, under og etter en kollisjon.
En funksjon for de som kjører mye i tett trafikk er køassistent, en utvidelse av den adaptive cruisekontrollen som lar føreren ta
føttene av pedalene i stillestående trafikk, og bilen følger kjøretøyet foran.
Bilen har inntil 16 parkeringssensorer.
Oppkoblet
I premium-modellen av Proace Max finner vi siste generasjon av Toyotas multimedieplattform som har en kraftigere prosessor som gir bedre respons, mer intuitiv betjening og nye funksjoner. En 10-tommers touchskjerm med høy oppløsning sørger for synlighet i forskjellige lysforhold, det er et innebygget SIM-kort for konstant tilkobling.
Ved hjelp av at bilen er oppkoblet kan navigasjonen benytte ulike skytjenester som gir informasjon i sanntid om trafikkhendelser. Det er trådløs oppkopling med både Android Auto
og Apple CarPlay. Det er også mulig å benytte MyToyota-appen for å blant annet låse bilen og styre
klimaanlegget, samt informasjon om kjøretøyet, kjørelengde, hastighet og akselerasjon, her vil du også få en påminnelse om at vedlikehold er nødvendig.