Containerrekord i Bergen
Fjoråret ga det er det høyeste antall containere noen gang over Bergen Havn sine kaier.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Etter en liten nedgang i container volumet i 2021 tok dette seg opp igjen til 41.276 TEUs i 2022, noe som utgjør en stigning på 6,5 prosent i forhold til 2021. Dette er det høyeste antall TEUs som er målt i Bergen Havn noen gang, opplyser Bergen Havn via sin markedssjef, Nils Møllerup.
Det var spesielt siste halvdel av året, at veksten tok fart. et ble notert 12,9 prosent flere containere enn i samme periode året før.
Økt frekvens
– Gjennom 2022 har både Arctic Container Line og MSC startet feedere på Vestlandet, i hard konkurranse med de andre linjerederiene som Samskip, NCL og Maersk. Det er vanskelig å vurdere om ny tonnasje også har klart å trekke til seg gods, som tidligere tok andre ruter til/fra Bergen, og som dermed kan være deler av årsaken til veksten, eller om aktørene i stor grad har tatt kunder av hverandre, påpekes det.
-Uansett har økt frekvens gjort noe med tilbudet i markedet, de generelle prisene på oversjømarkedet har også gått raskt ned i løpet av høsten. «Proppen» etter Covid-perioden ser ut til å ha løsnet. Med høyere renter og generelt økte levekostnader blir det spennende å se hvordan markedet utvikler seg videre, sier Møllerup.
Trailere
Det ble i 2022 sendt totalt 13.199 trailere over Bergen Havns kaier. Dette er en økning på hele 17 prosent sammenlignet med 2021 – og mer eller mindre nøyaktig det samme som i toppåret 2019. Dette til tross for at Fjord Line, som den desidert største aktøren, i store deler av første og
fjerde kvartal, hadde kraftig redusert trafikk grunnet covid og økte drivstoffkostnader, opplyser Bergen Havn.
Havna forventer imidlertid en kraftig nedgang i trafikken til Fjord Line i 2023, grunnet redusert trafikk grunnet drivstoffpriser i første kvartal og nesten ingen anløp i andre kvartal, hvor det skal foregå et planlagt skifte av motorer.
– Tidligere nedetid med Fjord Line har vist at andre aktører som Sea-Cargo, kun i svært liten grad
kan erstatte det volum som Fjord Line frakter. Det meste av godset vil derfor gå over på vei i første halvår av 2023, forklarer Nils Møllerup.
Nybil gikk opp
Økningen av nye biler, busser, bobiler og andre kjøretøy i handel fortsatte inn i 2022 og endte på 5525 kjøretøy. Dette er en økning på 22,6 prosent i forhold til 2021, som den gang var «all time high».
Spesielt i siste kvartal var det mye aktivitet med flere store anløp av bilskip i Bergen. Som kjent jobbet bilbransjen på spreng for å få levert ut nye biler før nyttår. Grunnen var nye og høyere bilavgifter, blant annet ny vektavgift og moms på elbiler for den delen av prisen som overstiger 500.000 kroner. Aktiviteten som nybilene skapte, merket man også godt i Bergen
Nest beste år
Oppsummert opplevde Bergen Havn en økning i godsvolumet over kai på 8,58 prosent i 2022.
Selv om det fortsatt har vært uregelmessigheter med deler av godsaktiviteten, var det også mange elementer som trakk opp på den positive siden i året vi har bak oss. Dette førte totalt sett til den nest største godsmengden vi har sett over kaiene her i Bergen, kun slått av 2019, som er det siste «normal» året før pandemien traff oss, oppsummerer Nils Møllerup.
Trangere tider
Med reduserte anløp av Fjord Line og stram økonomi blant befolkningen generelt, så forventer Bergen Havn en generell nedgang i volumene for 2023.