- Varierte sterkt fra måned til måned
Bergen Havn hadde en oppgang i det totale godsvolumet over kai på 3,5 prosent, viser de oppsummerte tallene for 2021.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Situasjonsbildet i 2020 med en uoversiktlig logistikksituasjon fortsatte inn i 2021, og vi opplevde store variasjoner fra måned til måned og mellom de forskjellige segmentene, forteller markedssjef i Bergen Havn, Nils Møllerup.
- Når vi nå etter hvert skal tilnærme oss en normalsituasjon, blir det spennende å se om den underliggende godsveksten kommer til å fortsette – eller om kjøpekraften reduseres og godsmengden reduseres. Flere rederier og nye ruter blant de maritime aktørene vil bedre frekvensen og øke attraktiviteten hos vareeiere til å ta i bruk sjøveien. Men – alt avhenger av at pris og kvalitet er god nok, for at veksten skal kunne fortsette.
Container
- Containerutviklingen over Bergen Havn har gjennom fjoråret variert stort sett opp mot året før.
I første kvartal så vi en kraftig oppgang, men så falt volumene betydelig gjennom resten av året.
Totalt endte vi opp med 38.771 TEUs, noe som er en nedgang på 4,7 prosent. Det er vanskelig å forklare hovedårsaken til tilbakegangen, men det er ingen tvil om at noen transportmønstre har endret seg, mens pandemien har forårsaket store variasjoner gjennom fjoråret, sier Møllerup.
Trailer
- Utviklingen i trailertrafikken er svært avhengig av Fjord Line sin tilstedeværelse. Den har som kjent vært til og fra siden pandemien startet. Utviklingen har i denne sammenheng vært motsatt av containervolumene, med en nedgang i første kvartal, for så å snu til svært positive tall resten av året. Vi ser ikke bort i fra at det kan ha en sammenheng med at volumene forflyttet seg mellom container og trailer innenfor noen områder, sier han videre.
- Totalt endte vi opp med 10.997 trailere, noe som er en oppgang på 23,65 prosent opp mot 2020.
Nye kjøretøy
Vi har vært igjennom nok et år hvor vi har sett en betydelig vekst i volumene for kjøretøy og motorvogn i handel. Det er tydelig at enkelte segmenter nå ser på det som mer attraktivt å sende kjøretøyene direkte til Vestlandet. Total endte vi opp med 4.832 enheter over kai her i Bergen, noe som er en oppgang på hele 70 prosent.