Store flomskader på Bergenbanen
Blir stengt i flere dager etter 200-årsflom.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er elven Vosso som rett vest for Voss har gravd ut deler av banelegemet flere steder.
Onsdag ettermiddag jobbet Jernbaneverket for fullt med å få på plass utstyr, mannskap og planer for utbedringene
- Det er særlig på tre delstrekninger at vi må inn og gjøre mye arbeid for å få banen klar for trafikk igjen, sier prosjektleder i Jernbaneverket vest, Karl Morten Undal til Jerbaneverkets egne nettsider.
* Bolstad - Evanger: Her har elven gravd seg inn i banens underbygning på en delstrekning på rundt 600 meter. Det må fylles opp igjen med stor stein i bunnen, deretter sprengstein og ny ballastpukk.
* Ho tunnel mellom Saghaug og Seimsgrend: Her har elven Vosso gått gjennom Bergensbanens tunnel. Det har ført til utvasking av sporet, spesielt i tunnelens vestre ende. Det må tilføres ny masse og sporet må pakkes på nytt.
* Seimsgrend - Bulken: Utgravinger inntil sporet flere steder. Det må fylles på med stor stein og sprengstein, samt ballastpukk.
* I tillegg har kabelkanaler og kontaktledningsmaster blitt undergravd og har flere steder blitt hengende i luften eller er veltet ut mot elven.
- Det er helt klart at vi vil trenge flere dager på å ordne opp i dette, sier Undal.
- Det er helt uvirkelig at elven kan ha gått så høyt, legger han til. Både entreprenør og Jernbaneverkets egne folk er onsdag ettermiddag i gang med rigging og bygging av anleggsveier og det vil bli arbeidet kontinuerlig på tre steder samtidig for å få banen åpnet igjen så fort som mulig.
Torsdag ettermiddag vil det komme en ny prognose for når banen kan ventes åpnet.