Ras koster transportører millioner
Raset på Bergensbanen skaper trøbbel for godstransporten. Schenker alene bruker 60 vogntog for å kompensere.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Igjen skaper naturen trøbbel for togtransporten i Norge. Søndag kveld gikk det et ras over Bergensbanen, og et snøoverbygg ble knust til pinneved. Raset gikk noen kilometer øst for Mjølfjell, ved Ørneberget.
Les også: 64 av 100 tog forsinket
Skadene på linjefundamentet er omfattende, og det vil ta minst en uke før linjen kan åpnes igjen. Den foreløpige prognosen er at linjen vil bli åpnet 18. oktober.
Det skaper naturlig nok problemer for godstransporten.
60 vogntog i drift
– Trafikkavdeling jobber på spreng med å flytte godset over på biltransport. Per nå har vi 60 vogntog i kontinuerlig drift, forteller Jon Austrheim, avdelingsdirektør for trafikk og distribusjon i Schenker til BA.
Han forsikrer at alt gods vil komme frem, men sier at det nødvendigvis vil bli forsinkelser utover uken.
– Så langt som mulig vil hastegods bli prioritert. Vil jobber dag og natt med å finne løsninger, sier Austrheim.
Vogntogene mellom terminalene i Oslo og Bergen bytter varer i Lærdal, slik at kjøre- og hviletidsbestemmelsene kan overholdes.
Koster millioner
Raset koster også CargoNet dyrt, og informasjonsdirektør Bjarne Wist tror prislappen i slutten av uken kommer til å runde fem millioner kroner.
– CargoNet sender hver dag ti fulle godstog med Bergensbanen. Nå må disse varene sendes med biler. Jeg vil anslå at vi taper fem millioner kroner i uken på at Bergensbanen står, sier Wist til BA.
NorLines får også føle konsekvensene av raset.
- Vi jobber med alternativ fremføring, men på grunn av begrenset bilkapasitet på grunn av denne hendelsen så må vi nok påregne noe forsinkelse, opplyser selskapet.