Drammen er Norges klart største importhavn for biler, og skal øke kapasiteten sin ytterligere. Bukta der bilskipet på bildet ligger skal fylles igjen, og arbeidet starter nå i uke 2.

Nedgang i bilimporten over Drammen - men nå økes kapasiteten

I 2023 viser statistikken 106.325 importerte biler over Drammen Havn, en nedgang på 12 prosent.

Publisert Sist oppdatert

2022 var et rekordår for bilsalg og bilimport i Norge, noe som gjenspeilet seg i rekordtrafikk over Norges største bilhavn, Drammen. Det året ble 121.655 biler importert via havna.

I 2023 viser statistikken 106.325 importerte biler, en nedgang på 12 prosent. 

Havnedirektør i Drammen Havn, Arne Fosen, forventer en ganske stabil utvikling i bilimporten, men understreker at han er en like dårlig spåmann som alle andre.

– De endelige tallene bekrefter trenden som har vært tydelig gjennom året. Nybilmarkedet har bremset kraftig opp, så reduksjonen av antall importerte biler er som forventet. Likevel er vi godt fornøyd med tallene for 2023 set opp mot resultatene vi har hat de siste fem årene. Et godt bilår for oss ligger rett i overkant av 100.000 importerte biler, sier Arne Fosen, havnedirektør i Drammen Havn i en pressemelding.

I første halvår 2023 holdt bilimporten seg høy sammenlignet med året før, men mot sommeren og videre ut året har importvolumene hat en solid nedgang. Nedgangen i bilimporten kan i stor grad tilskrives den betydelige tilbakegangen i nybilsalget i løpet av året. Økningen i rentenivå og de økte avgiftene på bil har satt en brems på bilkjøpernes pengebruk og dette seter sitt preg på importtallene.

Tusenkronersspørsmålet

Hvordan 2024 vil se ut når det gjelder bilimport, tør ikke havnedirektøren å uttale seg skråsikkert om:

– Det var tusenkronersspørsmålet i fjor, og er vel det i år også. I utgangspunktet tror vi det blir ganske flatt, men jeg er en like dårlig spåmann som alle andre, jeg, humrer Fosen til MT.

Han forteller at fjoråret startet svært godt, men at volumene etter sommeren var en god del lavere, men holdt seg stabile. 

Drammen Havn jobber imidlertid med å øke kapasiteten betraktelig. Bukta der bilskipet på bildet øverst i saken ligger, vil begynne å bli fylt igjen i løpet av uke 2. Da skal bilskipene begynne å legge til ved den forlengende kaien øverst til høyre i bildet. 

– Neste uke begynner vi å fylle igjen der bilskipene har ligget til nå. Først en molo så vi danner et basseng, så vil vi gradvis fylle ut bassenget. Når det står klart vil vi ha over 30 nye mål. Det gjør oss enda bedre i stand til å ta imot nye biler, sier Fosen.

Møller kommer

Harald A. Møllers nye logistikkanlegg i Drammen blir topp moderne når det skal stå verdig i 2025.

Drammen Havn har hatt en markedsandel på rundt 70 prosent av bilimporten til Norge. Den andelen tror Fosen at vil øke. 

– Møller holder på å etablere seg i Drammen, og da håper vi å øke markedsandelen ytterligere, sier Fosen.

Møller i dette tilfellet er Harald A. Møller, som er Norges største bilimportør og representerer merkene Volkswagen, Audi, Škoda og CUPRA. De skal bygge et billogistikkanlegg i Drammen på over 40.000 m². Med dette vil Harald A. Møller øke sin kapasitet utover den store virksomheten de i dag har på Bekkelagskaia i Oslo Havn. 

Det nye anlegget i Drammen forventes å stå ferdig i første halvdel av 2025.

Merker lite til globale forstyrrelser

Sjøtransporten i verden er utsatt for kraftige forstyrrelser som følge av ustabiliteten og angrepene mot skip i Rødehavet de siste ukene. Det er ikke noe som merkes noe særlig i Drammen.

- De fleste bilene som kommer til Norge går innom Kontinentet og blir lastet om. I den grad det har noen effekt er det i form av en liten utsettelse, men det er veldig begrenset. Veldig mange av bilfabrikkene ligger jo nå også i Europa. For eksempel kom Tesla i stor grad fra Kina tidligere, men nå kommer Teslaene vi importerer stort sett fra Europa, sier Fosen.

Powered by Labrador CMS