Storimport av biler i et uforutsigbart år
Over 50.000 biler kom sjøveien til Oslo i 2022.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Totalt kom det 56.960 biler til Oslo Havn i 2022, hvorav rundt 48.000 ble losset i Sydhavna, og de resterende på Filipstad.
Harald A. Møller, som holder til på Bekkelagskaia, stod for den største andelen med over 40.000 biler, opplyser Oslo Havn.
- Vi har ikke historiske data som er presise nok til å helt sikkert slå fast hva rekorden er, men det er ingen tvil om at dette ble et år av de riktig travle for virksomheten vår i Oslo havn. Det viser også totalmarkedet, som ble det nest beste i historien, sier Thomas Hansen, daglig leder hos Møller Logistikk Bekkelaget.
I 2022 ble det registrert 174.329 nye personbiler totalt til Norge, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken, OFV. Rådet er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, kalt OFV Kjøretøydata.
Alle bidro
På grunn av de nye vekt- og moms-reglene som trådte i kraft fra 1. januar 2023 ble desember en rekordmåned for bilimportørene.
- Alle utfordringene med produksjonen har gjort året uforutsigbart, og selv om ventetidene har vært lange for mange kunder, har det kommet biler fortløpende gjennom året. Og med økte avgifter fra nyttår, har alle involverte fra fabrikken og ut i apparatet vårt bidratt til å få flest mulig biler til landet før nyttårsrakettene ble sendt opp. Det er ikke tvil om at det var stor aktivitet i alle ledd av virksomheten vår også på Oslo Havn, sier Hansen.
Elektrisk
For Harald A. Møller sine bilmerker fordeler importen i 2022 seg slik:
- Volkswagen personbil har stått for den største trafikken, med nærmere 20.000 biler. Så følger Audi og Skoda deretter, og vi har fått inn et solid antall Volkswagen nyttekjøretøy. Det har også vært moro å se vårt nye merke Cupra her på havna i Oslo i 2022, sier Hansen.
Hansen forteller at 80-90 prosent av bilene Harald A. Møller tok inn til Oslo via kaiene på Bekkelaget og Ormsund i 2022, er elektriske.
Selv om prisene på nybiler øker, ser Hansen lyst på 2023.
Optimist
- Vi har tro på god aktivitet i 2023, også drevet av at mange har bestilt bil som kommer først i år. En usikker verdenssituasjon, renteøkninger og nye avgifter også på elbiler påvirker markedet vårt, men vi har med oss en optimisme og god konkurransekraft inn i det nye året, sier Hansen.
I romjula ble også Filipstadkaia fylt opp med nye biler fra en rekke bilprodusenter.
Anders Rikter, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt hos Bertel O. Steen, opplyser at selskapet losset cirka 550 biler på Filipstadkaia i romjula. Cirka 300 Mercedes Benz og resten Stellantis-merker – blant annet Peugeot - anløp med AUTO ECO 29. desember.
I 2022 kom i tillegg 4.500 nybiler til Oslo med utenriksfergene, opplyser Oslo Havn.