Åpnet biogass-fyllestasjon i Trondheim
Mandag åpnet offisielt den nye biogass-stasjonen til Gasum i Trondheim.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fyllestasjonen, som ligger på Coops eiendom langs E6 syd for Trondheim sentrum, har både komprimert og flytende biogass, og er dermed en av kun en håndfull stasjoner med sistnevnte alternativ.
Anlegget har vært i drift siden i sommer, men mandag var det klart for snorklipping og litt fortjent ståhei. Selve snorklippingen var det Trondheims ordfører Rita Ottervik, NLF-sjef Geir A. Mo, Coops administrerende direktør Geir Ineg Stokke og Jukka Metsala, VP Gasum Traffic, som sto for.
Mange aktører til stede
Den nye stasjonen er en del av samarbeidet mellom Gasum og Coop. Den vil bli brukt til å levere fornybar biogass til Coops transportpartnere, i tillegg til å redusere utslippene fra tungtransporten generelt. Stasjonen er åpen for alle logistikkaktører, og representanter fra blant annet Coop, Asko, Rema, Posten, Tine og DB Schenker var til stede. Det samme var representanter for Scania, Volvo og Iveco, som alle selger biogasskjøretøy.
- Dette er en viktig milepæl for Trondheim og for hele landet. Nå er det lagt til rette for fossilfri og bærekraftig transport mellom Oslo og Trondheim, samt lokaldistribusjon i Trondheim. Skal vi nå klimamålene mot 2030 er vi nødt til å kutte utslipp i transportsektoren som står for nesten 1/3 av all klimagassutslipp i Norge. På lang tungtransport er det ikke så mange grønne alternativer, men biogass er en løsning som er tilgjengelig nå, forteller Jogeir Munkeby, forretningsutvikler i Gasum.
En nylig undersøkelse på oppdrag fra Gasum viser at opptil 45 prosent av bedriftene er interesserte i gass som et alternativt drivstoff. Norske transportselskaper ser på gass som en kostnadseffektiv løsning for å redusere utslippene, og fremfor alt for å fremstille bedriften på en positiv måte overfor både nåværende og potensielle kunder.
Biogass er en klimanøkkel
Transportselskapene spiller også en viktig rolle i å nå de nasjonale klimamålene. Norge har satt et mål om å redusere utslippene med minst 50 prosent innen 2030. Hvis så lite som en femtedel av tungtransportmarkedet bytter fra tradisjonelle drivstoff til biogass, er det mulig å oppnå en reduksjon i karbonutslippene på 70 prosent, ifølge Gasum.
Biogassen som selges i Trondheim er i hovedsak lokalprodusert i Trøndelag av Biokraft som er verdens største fabrikk for flytende biogass, som lager biogass av fiskeslo, husdyrgjødsel og industriavløp fra Norske Skog.
– Vi håper i løpet av kort tid å annonsere åpning av flere fyllestasjoner for flytende biogass i Norge i løpet av neste år. Infrastruktur må på plass, og vi har dårlig tid. Biogass må tas i bruk nå for å nå klimamålene, og det trengs insentivordninger fra staten for å gå overgangen til å skje raskt nok, sier Munkeby.