Vil bygge verdens to største hydrogenferger i Norge
Norske Myklebust Verft har fått oppdraget med å bygge to hydrogenferger for Torghatten Nord. Fergene skal gå mellom Bodø og Lofoten.
Fergene får en kapasitet på å frakte inntil 120 biler, og blir ifølge Torghatten Nord verdens største hydrogenskip.
– Hos Myklebust fant vi et miljø med høy kompetanse til en bærekraftig pris. Jeg er stolt av at vi får det til i Norge, fordi dette er et stort løft for det norske teknologi- og verftsmiljøet, sier Marius Hansen, administrerende direktør i Torghatten Nord, i en pressemelding.
Oppbemanning
Myklebust Verft holder til i Gursken sør for Ålesund. Kontrakten for bygging av de 117 meter lange fergene betyr oppbemanning og høy aktivitet ved verftet i overskuelig framtid.
– Vi er svært fornøyde med å ha kommet i mål med en avtale om å bygge verdens største hydrogenskip, i nært samarbeid med rederiet, sier Leiv Sindre Muren, administrerende direktør i Myklebust Verft.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er også glad for at et norsk verft får dette oppdraget.
– Avtalen viser at norske skipsverft er konkurransedyktige, og den vil bidra til å bygge mer kompetanse innen nullutslippsløsninger, sier han.
Passasjertrafikk med hydrogen over en så lang og krevende strekning er ikke utført noe annet sted i verden, ifølge aktørene.
Fergene skal etter planen bli levert fra verftet i 2026. Hydrogenen til fergene skal produseres i Bodø.
Norske leverandører
Leverandørene av design, teknologi, utrustning og hydrogen i prosjektet er norske, og prosjektet har også tett samarbeid med Sjøfartsdirektoratet og klasseselskapet Lloyd’s Register for å utvikle prosedyrer og sikkerhetsstandarder for en helt ny type ferger.
Det skal installeres 6400 kW brenselceller per fartøy med tilhørende systemer. Hydrogen lagres i komprimert form.
Fartøyet er multihybrid, hvor hydrogen-elektrisk er primærmode, og diesel-elektrisk er sekundærmode. I tillegg kan fartøyet opereres rent elektrisk og på kun diesel. Det vil også være mulig å kombinere driftsmodus, hvor en kan operere hydrogen-diesel-elektrisk.
Kravet i kontrakten med Statens Vegvesen er 85 prosent drift på hydrogen fra brenselceller. Det som avgjør hybridgraden er først og fremst tilgjengelig bunkringstid på sommeren. Foreløpig beregninger indikerer at fergene vil ligge på rundt 90 prosent hydrogendrift.